Sep 20, 2009

RAMADHAN 1430H-the end-

Ramadhan al-Mubarak sudah tiba di penghujungnya..namun bagaimana hasil latihan dan refresh selama sebulan ini?? Adakah mencukupi untuk menghadapi cabaran di 11bulan yang lain sebelum kembali ke kem latihan?! Itupun jika roh dan jasad belum terpisah ketika kita dalam perjuangan menentang nafsu..

Latihan melawan nafsu sudah selesai namun adakah latihan ini berhasil?! Tepuk dada tanya iman..sekiranya gagal maka sia2lah peluang yang Allah Taala telah berikan kepada kita!! Adakah cukup ramadhan itu dihiasi dengan tarawih dan zakat fitrah tanpa disaluti dengan emas dan perak dari amalan2 sunat lainnya serta dihakis segala kotorannya dengan taubat dan menjauhi yang dilarang!!

Ingatlah bahwa Ramadhan ini bukan sekadar satu bulan, bukan sekadar satu barkah!! Bahkan 29 hari yang dimudahkan Allah Taala agar kita berjuang kerana-Nya..Dia merantai para syaitan, Dia menawarkan pelbagai ganjaran, Dia membantu kita melemahkan nafsu, Dia membantu kita menahan syahwat, Dia memberi kita amalan tambahan yang hanya ada pada bulan Ramadhan, Dia menganugerahkan kita nikmat dll..adakah segala kemudahan yang telah Dia kurniakan ini belum cukup buat kita?? Lalu apakah lagi yang kita mahukan?? Allah Maha Pemurah lagi Maha Memberi namun kita??bukankah patutnya kita seperti Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam yang bengkak kakinya beribadah kerana malu dengan segala kurniaan-Nya!! Apakah kita tiada rasa malu atas semua kurniaan-Nya?! Tepuk dada tanya iman..

Kini segala kemudahan itu sudah tiada, bahaya yang menanti makin berat..ayuh siap sediakan bala tentera bagi mempertahan kubu keimanan, jika perlu ayuh kita gempur kekuatan musuh..carilah kekuatan kita bagi menggempur kekuatan musuh..carilah kelemahan musuh agar kita bisa melemahkan kekuatannya..jika latihan yang diberi dulu tidak kita ikuti dengan serius maka mungkin masuk sahaja di medan pertempuran maka kita akan rebah atau tewas..rebah dahulu kerana awal2 lagi sudah tidak berani melawan, mengalah awal kerana tidak punyai kekuatan untuk melawan..

Kini syawwal menjelang menandakan saatnya kita memulakan kehidupan dengan gaya baru, adakah sama dengan dulu atau lebih baik itu tergantung pada pembawaan karakter masing2, Allah Taala telah menjanjikan bahwa sesiapa yang mahu mengikuti petunjuk-Nya maka Dia akan memudahkan jalan menuju-Nya.. namun jika sebaliknya?? maka jadilah kita orang2 yang sekadar melambai dari jauh kerana tidak mampu untuk menghampiri..

Kesimpulannya, berjayakah kita?? Ramadhan itu:
 Permulaannya rahmat, pertengahannya maghfirah dan hujungnya itqun minannar
 Bulan yang diwajibkan ber”puasa” padanya agar moga2 kita menjadi insan bertaqwa
 Bulan menekuni diri dengan ibadah dan puasa dengan penuh keimanan dan penghayatan
 Bulan yang ada padanya satu malam yang disebut “lalilatulqadar”
 Bulan yang jika tiada ampunan dari-Nya maka sedialah hadapi neraka-Nya, maka taubatlah
 Waktu untuk melatih diri JERI agar selalu terpelihara
Waktu terbaik untuk mula berubah!!

No comments: