Oct 30, 2009

khutbah jumat tadi!!

wah..da jarang ak tulis blog-no idea, ni pon curik isi khutbah,eheh-aku rase ni khatib paling smgt pernah ak jmpe..bayangkan dlm ramai2 khatib yg berkhutbah stp mgu di masjid baiturRahmah-setiap mgu khatib laen-khatib ni ak rase paling hebat suaranya!!even dibanding khatib kat kampong aku yg ak rase suara tuanyer itu da cukop hebat!!-note:ak xpnah tdo dgr khutbah die since ak f1 coz menareknyer khutbah die-..hmm, berbalek pd khutbah tadi, even ader words yg ak xpaham tapi stil bole ditgkp isi khutbahnyer yg menekankan kpd simbolik pelaksanaan amalan2 haji spt ihram dll..
Dalam isi khutbah itu, khutbah 1 ihram, tawaf dan wuquf di Arafah, khutbah 2 pulak sal lari2 anak antara safa dan marwah serta tertib..1st die cakap simbolik rukun amalan yaitu umat Islam xbole memandai-mandai dlm agama, kne ikut peraturan yg dah ditetapkan..

ihram simbolik kpd persamaan taraf manusia di sisi Allah, dan yg membedakan manusia itu adalah nilai taqwa mereka di sisi Allah Ta'ala, kalau x confirm org Turki pakai tarbus, Arab pakai ni, Indonesia pakai tu dll..Tawaf pulak die bg analogi org jage istana, lau org jage istana, die round istana utk melindungi pemilik istana, begitulah muslim yg bertawaf, ingatkan diri agar sanggup berkorban demi pemilik Ka'abah..Wuquf di Arafah, amek tempatnyer, sbg ingtn bahwa kelak akan dikumpulkan di Padang Mahsyar..
Lari2 anak pulak simbolik kpd usaha keras dan tidak putus asa, satu sifat yg ditonjolkan melalui siti Hajar yang mencari air buat putera tercinta Ismail 'AlaihisSalam..akhir sekali tertib yg menunjukkan bahwa Islam itu adalah agama yg perlu dituruti stp inci, bukan amek satu tolak satu dan perlu dilakukan ikut aturannya..
That's all..tutup dgn hopefully result xm blok 1 modul 2 ok n result SL modul 2 jugak ok even ak kne marah kaw2 hari tue!!padan muke ak, hehe, sape suh tumpu pade remed semate smpai xpraktek empati org buta!!-sedey wei lau kne SP SL!!

Oct 26, 2009

panti asuhan..

nanti akan k panti asuhan, bg ssp yg ader tertgk blog ini b4 ke panti asuhan hope ssme kte amek pengajaran..
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman, "Dan barangsiapa Kami panjangkan umurnya niscaya Kami kembalikan dia kepada awal kejadian(nya). Maka mengapa mereka tidak mengerti?"[Yasin;68]
-->maksud awal kejadian adalah kembali menjadi lemah dan kurang akal, seperti anak kecil
So nanti lau org tua atau anak2 mcm2 jgn kte mcm2 jugak!!..utk panduan laen bace terjemahan surah Luqman (laen surah n ayat pn ader tp ak xingat,eheh)..and, ingat prinsip Golden Rule!!..Moga Allah mudahkan segala kerja kita baek urusan dunia maupun akhirat, Amin..

Oct 23, 2009

xm-end-

xm ai ni alhamdulillah..tp persepsiku membwatkan org lain salah!! ak yg xtau xm 40menit lgsg menyalahkn management dgn kate, "siot tol, xm abes 9.10 xkn sejam jer!!shial la wei"..pdhal memg xm stat lmbt pn!! btol kate dr Elly, kte memandang sth brdasarkan bgmn kte adanya bukan sbgmn bnde tu adany!!..kesimpulannya, jgn la bwat tuduhan etc scra melulu tnpe usul peksa..

tadi, khutbah jumat dgr pulak pgrtian taqwa oleh saidina Ali karramalLahu wajhah, aku mudahkan jadi ROTAB-kurma rotab!!-

  • RO=redho dgn yg sedikit (rezki etc)

  • T=takut hanya kpd Allah

  • A=amal berdasarkan al-Quran

  • B=bekal utk hari akhirat (sebaik2 bekal adalah taqwa)

pergh, memg trkne la..so amek pgjran la smue..

Oct 22, 2009

xm komunikasi

wah3, xpatot btol!!xm xcukop mase wei!! ntah pak willem dapat bace k x ak pnye handwriting tuk soalan nomor 7&de8, hope bole la..lau x sdey ak tulis cpat2!!..hope xder paper remed la utk kali ini, modul 1 cnfm ader yg kne!!..harap xkne shortsem r coz ak nk balek msia ketemu my fam, kakak2ku pn da cakap, ader can balek jer..(hehe, tp tket hope ader yg support la!!)

Oct 17, 2009

aku sbg pak cik!!

Pas call kakak or abang n ma, mesti terpk bout my anak2 sdare..lagian, ak dapat anak sdare baru lg,hehe..sbnarnye da lame,awal syawwal ritu laei, tp namenyer ak br tau-br tny!!- dat y br tulis..nameny sungguh menarik, Fatimah az-Zahra, hopefully die akan jadik spt Fatimah az-Zahra binti Muhammad, srikandi agung Islam, Amin..
nampaknyer total anak2 buahku da jadik brape yer??jap2, hmm, 24 orang!!hehe, aku da jadik uncle utk kali ke-23!!ni adalah anak sdare hasil prkahwinan 2abg dan 5 kakak2ku..ble la nk cuti nie??xsabar nk tgk wajah anak buah baru yg dikatekan mirip wajah ibunya itu..anak2 buah da ramai tp ak stil childish(ape nk jadik nie!!), hmm, mebi got influenced by my niece&nephew kot!!hoho(salahkan org jerk keje!!)..
mudah2an lulus sume xm so bole balek Feb ’10 n jumpe my big fam!! Islam n Jannah yg nakal; Muslim, Muttaqin n Hassanah yg cute-hope stil cute-J-; si kembar xseiras Husna dan Hilwa yg selalu “bersatu hati”-ayat diaorang, “kto mano buleh bbaloh(brgaduh), kito ke (kan) kembar”-; Nafis, Nazif, Afiq, Ainun yg suke “bergurau”!! Sufiya, Ilman, Damiya yg “lbey matang dari usia”; Auni, Salwa n Fadhlillah yg masih suke merengek ngan parents masing2!! Naji dan Altaf yg susah nk didekati, balek ni jage korg!!lserta Atieyah, Madihah, Bahijjah n Abdullah yg da dewasa cket n da pandai urus diri, hope korg berempat ader skul break la ye mase pak cik korang ni balek nanti..
tp risau jugak ble pk sal balek, xkan nk bli ole2 utk 24 org??!!bankrup la pak cik (pak cik??)..tp xkan nk balek tgn 0??!!

Oct 16, 2009

bagai bintang di sorga

wah3, nk bwat ape nie??
bnde yg asyik kuar lam otak aku akhir2 nie adalah petikan lagu hijjaz yg bunyiknya
hidup tidak selalunya indah
langit tak selalu cerah
suram malam tak berbintang
itulah lukisan alam..
hohoho,rindu nak tengok bintang!!(refleksi dari rindu my big fam!!)..
manekah bintang di langit Jakarta Barat??

Oct 14, 2009

syukran Ya zulJalali wal Ikram

AlhamdulilLah dalam blok 1 modul 2 nie smuenye trase dimudahkn oleh-Nya..
keje agama bisa dihntr isnin nie..dada rase lbh lapang coz xbyk tkanan dr subjek (3jer, tp still kne stadi btol2!!)
masala2 besar dh diselsaikn!!
AlhamdulilLah, terima kasih Ya Allah ya zulJalali wal Ikram

Oct 13, 2009

hanya mampu usaha..

BismilLahirRahmanirRahim

Bila hati mula berbisik mengenai soal hati dan rezki serta ketentuan Ilahi, maka tapisilah dgn suara imanmu bahwa hanya Allah Subhanahu wa Taala yg Maha Mengetahui segala sst, Dia telah menentukan tempat dan masa kematian, jodoh, rezki dan taqdir hidup sejak roh ditiupkan ke dalam jasad lagi, maka janganlah engkau ambil yang bukan hakmu dan janganlah engkau ragu akan ketentuan Tuhanmu kerna Dia lebih mengetahui yg lebih baik buat kamu..Namun, usaha tetap perlu..Tapi, janganlah terlalu optimis kerna kelak akan mengecewakan tapi usahalah dengan disertai doa dan tawakkal..Juga, janganlah berputus asa jika gagal kerna Allah membenci orang2 yg berputus asa dan kecewa..

Sungguh, kita tak mengetahui akhir kita bagaimana lantas kerna itu usahalah dan mohonlah kepada-Nya kerna Dia punyai sifat Rahman dan Rahim lagi memperkenan doa org2 yg berdoa secara istiqamah dengan penuh khusyuk dan pengharapan kepada-Nya, mohonlah dgn hati yg ikhlas dan benar agar Dia perkenankan doa dan berkati usaha kita lalu jadilah kita org2 yg berjaya, InsyaAllah..selebihnya, serahlah kepada-Nya yakni tawakallah..

Saidina Umar ibnul Khattab radhialLahu ‘Anhu pernah mengatakan bahwa, “tawakkal tanpa usaha itu adalah tawakkul”. Jadi usahalah selagi tidak menjauhkan kamu dari-Nya..janganlah menjadi seorang yang pessimis terhadap hidupmu sendiri kerna tiada yang tahu akhir hidup ini selain dari-Nya..Ya Allah kuatkanlah hati ini dalam menghadapi segala dugaan dan cabaran serta bisikan iblis dan nafsu yang tiada henti membisikkan kejahatan ke dalam hati ini, yang menyuntik berbagai pra-sangka buruk terhadap-Mu dan makhluk, tanpa-Mu tidak kuat diri ini menghadapi dugaan-Mu yang amat berat ini, sungguh hanya Engkaulah yang Maha Mengetahui segala sesuatu..

Ya Allah Azza wa Jalla, Ya Hayy ya Qayyum Ya Zul Jalal wal Ikram, ampunilah daku, bantulah daku, lembutkanlah hatiku untuk taat dan ingat kepada-Mu serta keraskanlah hatiku terhadap maksiat dan kemungkaran, dekatkanlah daku pada-Mu jangan Engkau jauhkan, kurniakanlah daku kasih sayang-Mu serta curahkanlah rahmat-Mu padaku..kumohon pada-Mu agar hubungan ukhwah antaraku dan rakan2ku terbina kerna-Mu, akan kekal dan terus berpanjangan hingga ke syurga-Mu..

Ya Allah perkenankanlah, Amin

Wallahu A’lam

Oct 11, 2009

Imam asy-Syahid Hassan al-Banna dalam ingatan

Kalau dia masih hidup, maka umurnya sekarang 101 tahun. Tua sangat. Tapi dia sudah pun kembali kepada tuhannya hampir 60 tahun lepas. Jasadnya. Adapun namanya, jika dunia ini masih bertahan 1000 tahun lagi, maka ia pasti kekal 1001 tahun lagi.

Dia pencinta RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam, maka baginda pasti mencintainya juga. Justeru dia hampir memperolehi semua apa yang diperolehi baginda, kecuali nubuwwah ( kenabian ). Namanya dijulang setinggi – tingginya oleh para pencintanya di dunia. Apabila para malaikat turut mencintainya, maka sampailah namanya penuh gilang gemilang di lapis langit ke tujuh, di singgahsana pertemuan dua kekasih sebenar di malam mikraj itu.

Al Imam Hasan Al Banna meninggal dunia dalam usianya 43 tahun. Muda terlalu muda untuk meninggalkan pengikutnya yang terlalu menyayanginya. Ramai meratapi kematiannya. Di sebalik jeriji besi pemerintah kusi besi di zaman itu dan juga di luarnya. Dia ditembak mati agar dia mati selama – lamanya. Tetapi malang sekali, suaranya tak mati. Suaranya terus bergema menerawang menghantui kezaliman duniawi sambil menggamit cahaya kebenaran sehingga kini.

Beliau adalah mujaddid. beliau adalah seribu ulama. Kerana itu, beliau pergi dengan seribu ulama menggantikan tempatnya menyebarkan apa yang dikehendaki Allah untuk ugamaNya.

Tajdid adalah sunnah yang pasti untuk ugama Islam. Agama ini mesti kekal secantik dan seasli ia cantik dan asli di tangan RasuluLlah dahulu. Tiada lagi jalan, tiada lagi tali dan tiada lagi ugama selepasnya buat manusia mengenal dan menyembah tuhannya.

Sepanjang zaman, umat Muhammad sentiasa sahaja ditemani perjalanan mereka dengan para mujaddidin yang dihantar Allah untuk memperbaharui fikiran, iman dan amal mereka pada ugama mereka. Khalifah Umar bin Abdul Aziz memulakanya. Kemudian berderetanlah nama – nama ulama agung dalam sejarah umat ini.

Kita mengenali mereka pada sirah perjalanan dan pengajaran mereka. Untuk Al Imam Hasan Al Banna, kita turut mengenal wajahnya pada keasliannya. Lihatlah wajahnya, Allah melakarkan keindahan hebat yang terlukis dan terukir dalam seri wajahnya itu.

Beliau dikeluarkan untuk umat yang sedang tewas kepada kekufuran yang melanda dunia Islam secara total. Beliau menubuhkan Al Ikhwan Al Muslimin di Mesir sebaik sahaja benteng terakhir Islam, kerajaan khilafah di Turki runtuh berkecai. Saat itu, umat tersadai dalam bahtera karam dihempas gelora jahiliyah abad 20 yang mengganas seganasnya. Umat Islam sedang merentas laluan yang belum pernah dilalui sebelumnya.

Kita namakannya sebagai syumuliyyatul Islam ( Islam yang syumul ). Itulah tajdid Al Imam. Musuh menembak Islam bertalu – talu. Islam berkecai dalam kepingan – kepingan yang akhirnya hanyut dan terpisah – pisah dibedal arus ganas. Umat yang kelemasan bergayut pada kepingan mana yang mampu digapai. Sesetengahnya terus lemas ditelan badai.

Dalam tempoh yang sukar, mereka hidup di atas bahagian – bahagian yang terpisah itu. Dalam kepompong itu mereka hidup. Itulah Islam yang mereka fahami. Jika itu, tiada yang melanda kecuali perasaan putus asa, kekecewaan dan ketewasan menghadapi kehidupan.

Al Imam Hasan Al Banna datang membawa bahtera baru. Naiklah, inilah Islam yang syumul. Inilah bahtera kekuatan dan kemenangan yang dinantikan.

Dakwah dan seruannya itu cukup untuk cukup merimaskan jentera kekufuran. Kerana itu, dalam tempoh yang segera, beliau dihapuskan. Pembunuhnya bukan sembarangan. Pembunuhnya adalah pakatan kekufuran sedunia.

Biarkan pembunuh itu membunuh. Mati adalah kesudahan semua. Lunaknya, bagi pejuang Islam, kematian itulah kehidupan yang diimpikan. Al Imam telah mengecapinya. Kita sedang mengimpikannya.

Itulah catatan sekadar melepas rasa cinta. Kita para pejuang Islam hampir – hampir tidak mampu untuk melepas diri daripada legacy beliau. Kita terlalu mencintainya kerana kita tahu dia terlalu mencintai Allah dan Allah pasti mencintainya. Hasan Al Banna, dia mengajar kita mencintai Allah.

Tuhan kami, kami menagih cintaMu. Biarkan dan lepaskan kami dalam ketagihan..
kopi pasta dari-http://nikabduh.wordpress.com/2007/07/28/100-tahun-al-imam-hasan-al-banna/#comment-4873

Oct 10, 2009

kisah xm-end-

Kisah di malam yg sia2!!(9/10) trjadik kisahnyer.. sth yg xterduga akan terjadik, rase cm seolah trkne balek akibat dpd mnglakkn “org”,eheh..gini kisahnyer..
Pd mlm uh, ktaorg dak2 strawberi 09 kne mmbayar utk duit tenet, 82k/head..so,ak pon byr la gne duit ak dl utk 5org coz seng, blkgnyer genapkn 0..tp brlaku ckit kclapan teknikal..ak trkre 82k X 5=500k!!patotnyer 410k ajer!!..mase tu ak ckp la kat mbak tuti yg 500k tu da cukop2 xder baki tapi die stil cakap yg bakinya 18k/head(90k)..ak yg masih dalam k’an sok benar itu pon tetap mengatekan 500k..sampai laa mbak uh suh ak kre balek..baru perasan yg 2k X 5=10k,bukannyer 100k!!..fuh,naseb baek die prasan!!lau x??burn!!
Rase cm plek jer..asal la bley jadik g2..pngajaran agar rajen stadi n jgn lpe blaja maths jugak!!hehe..
Mungkin ini akibat dari trlebih dos blaja etika Kristen dll!!hehe..
Tapi utk 5sila n kwn, kne blaja lagi!!malam tu blaja ntah hape2, xmasok!!mungkin dikernakan perutku yg agak xslesa karena masok angin!!..xm last nie!!cmne la besok??
5.00
Iman : bgn2, suboh!!
Diri : wah, ngantoknyer!!
Akal : tu la,semalam da tau xley sumbat stadi jugak smpai lewat..naseb baek stat kol 9.20!!
Solat n “stadi”
7.30
Diri : wah, da 7.30!!(baru bgn)..
Akal : stadilah dgn tenang..
Diri : aiyok, xmasok!!
Kat kampus..
Diri : cmne nk blaja nie??bising2..dala mind map POLSTRANAS xhafai lagi!!
Akal : smpat, tgk btol2..
Xm brmula!!..adoi,POLSTRANAS ak lgsg xleh jawab!!dapat tackle cket jerk soalan die..20m uh!!cmne la reslt ak??!!hope dpt at least 60 or min 57!!(markah lulus..)
Nafsu n setan : da mengena akhirnyer!! Die da nampak cam seolah2 kecewa!!(kecewa=sifat buruk)..pasni bley r suntik dos lain pulak!!haha..
Iman : yusran, ingat Tuhan, tawakkal..lau fal still ader remed..
Diri : btol jugsk..
then sume pg 306, ingt dpt modul, rupenyer indak kabar dr ghope..tp ok r, pastu ak borrow Jue pnyer KCB, hehe, jimat2(pinjam=xyah beli=jimat duit)..
pastu, ader grup dscssn g ntah ape2 pulak..bwat ak alek lmbt jerk..
WALAU APEPUN YG AK TAU, EXAM DA ABES!! ALHAMDLILLAH..hooray..!!

Oct 9, 2009

di sebalik xm-4-

Petang tu, pas asar ak da pk nk tdo tp xtdow jugak..naseb baek..mase ni da niat nk stadi pas maghrib or isyak..
Pas maghrib..
Diri : da boley stat stadi nh, besok 2 paper susah..!!
Akal : bagusla..p stadi..
Xstadi jugak, ak tulis blog..
Pas isyak..
Tbe2 pintu bilik diketuk org, knock2,knock2..kunci dibuka, “org besau” “nk” masuk??!!-owh tidak jadik-..hmm,ak pulak pantang pintu blik trbukak, cnfm kuar n susah nk masuk balek..!!so kuarla, 1st ke bilik dpan pintu rumah, bce lawak a/benua di ILI,lawak abes!!ak n tuan bilik gelak cm xingt dunia!!trok3..pastu kuar bilik..borak2 laei ngan yg xmasok bilik..smpai jam brape ntah..
Jam brape ntah..
Diri : gelak dah, borak dah, gerak jerk blom!!jom gerak!!
Akal : jom kita pergi!!
Nafsu : jom kita makan!!
Diri : jom bwat cereal..kuar bilik lg?..owh tidak, ak brjaye stay kt bilik nmpaknyer..n mulalah gerakan stadi..
Akal : dah2, ak da xlarat nk pk da..tdow2, sambung pas suboh besok lak..
Nafsu : jom tdow..-hihihi..-
4.20am
Iman : bgn2 da nk suboh!!kate nk g masjd..
Diri : ha’ah, jom..
Diri : wah!!dah lewat!!(tibe2 trbgn..)..tgk jam- 5am..
Tadi tertdow balek daa..solat jap..
Akal : solat dah, ayo stadi
Diri : jom..
so stadi la smpai 6.15, tp xsmpat abes so continue kat kampus aje..alhamdulilLah abes gak bace modul..

Oct 8, 2009

monolog xm-3-

4.30..
Diri : da 4.30
Iman : bangun!!da subuh..
Setan : awal laei..
Diri : ngantoknyer..(sambung tdow..)
5.00 a.m
Iman : da sedar tuh..bgn2..jgn lpe bce doa bgn tdow, br rase fresh n seng nk bgn
Diri : (bce doa..)bgn jugak akhirnyer..
Pas solat..
Akal : kate nk stadi..
Nafsu : tdow jer, ko pnat uh, kang tdow mase xm sape susah..??
Diri : xder la ngantok sgt..
Bbrpe minit kmdn..
Diri : wah, da pukol 7.30!!xabes cover laei nie..
Akal : rlax, jgn gelabah..ader mase lg..stat stadi..
Kekuatan nafsu ternyater amat hebat, dgn bantuan setan terkutuk aku pon tertdow laei, smpai kol 8.15..
Akal : da 8 lbh, cyapkn diri utk xm..
Diri : asal la ngantok gler ai ni??
Iman : bce doa bgn tdow dl…
Diri : owh, lupe,patotla susah nk bgn..
Kat UKRIDA..
Diri : jom stadi..
Baru bley stadi (ngan kengkawan)..
Kesimpulannya, nafsu n setan da revenge!!..buktinyer, ak da bbrape kali tertdow!!-klmhn yg paling xlehku lwn=tdow!!

monolog exm-2-

Diri : Wah, besok(8/10) xm bioetik n agama!!ak dala byk … Pak Guntar!!aiyok, abesla..
Akal : so wat?? Jgn laro2, stadi diutamekan!!tp not now la..stat la pas maghrib or isyak..
Nafsu : jom stadi!!skang!!
Diri : aih,asal nafsu rajen lak ai ni??!!
Sewaktu belajar..
Diri : ape nk bace ni ye??
Nafsu : mane2 pn xper, asal bace..
Diri : okie, mulekan dgn bioetik..
Xlame kmdn..
Diri : eh, da pukol 5??!!baru bukak buku jam 3 tadi!!..(tdo rupenyer..)ceh, patot la rajen jerk nk stadi rupenyer ader agenda dirancang ngan prebet setan yaitu tdow!!
Iman : da bgn tuh, pg solat..
Nafsu : xkhusyuk solat dlm k’an penat!!
Iman : tu lepas nie, ape yg pnting??kerjasama??..tidak..bgn n basuh muka, segarkn badan..
Bbrp minit kmdn..
Iman : okeh, solat..
Diri : fuh, naseb baek sedar!!lau x, burn!!
Akal : pas asar xsesuai stadi, so rest2 n siapkn diri utk mlm ni..
Diri : pas maghrib stat..
Diri : wah!!da pukol 6.30!!!!tewas ngan nafsu tdow laei nampknyer!!solat!!
Akal : pas makan, stat..jgn tdow plak!!
Diri : okeh!!(dgn pnuh smgt, tringat ayat dlm fullhouse, “aja2 fighting”!!)
Pas makan br stat stadi, solat..alhamdulillah stadi lah jugak even xbyk cm org laen..
Akal : dah, tdow dl, da lewat nie..nk sambung, pas subuh besok lak..

Oct 4, 2009

ble borink melande..

Idop yg penuh boring ini pon ak xtau nk isi!! Sorg sahabat pnah cakap org yg byk mase 0 akan dibunuh oleh mase 0 tu!!tp nie bukan mase 0, keje xcyap laei, xm da dkat, bk blom abes bce!! tp ntah, tahap kemalasan da naek mendadak so,wat ever I did seems xkne..ade jer rase xsdap ati..y diz thing happen??adekah krn risau ngan 1st xm yg akan ditempoh??!!mungkin..atau adekah krna xsdie dri ini utk cyapkn keje..wah,mase sgt cemburui ak, xpuas lg nk rlax2 da kne xm, kne cyapkn keje..malas btol!!blekah ini akan berakhir??diri yg malas brtanye..nafsu yg rajen mnjwb,jap ag..akal brkate jgn bertanggoh..
Akal: oi,asal ko malas bebeno nh??
Diri: bukan malas, cume xlarat..
Nafsu: bukan xlarat tp mase kan pjg lagi,rlax r!!bwat ape nk kabut2,tergesa2 kn amalan setan..
Akal: siot tol ko ni nafsu, tergesa2 ngan sdiekn payong b4 ujan pon xleh beza k??
Diri: rlax2 jgn gado2, meh kte makan dl..
Akal: ceh kt nafsu slalu jerk ko bg makan kn??kt aku??wei,ak pn tau lapar gak doe!!
Diri: jap2,9t ak bg..
Nafsu: ceh, nk jugak..jeles watpe??
Diri: ish nafsu,xbaek ko cakap cm2 kat akal, korg gado2 9t ak jugak yg pening..
Akal: ntah, apela ko ni nafsu, selfish btol!!
Nafsu: mane ad ak jual ikan..ak xselfish la wei!!
Diri: nah2, makan dl..akal jom kte makan..nafsu tngah melahap akal pn kne makan..jom,nk stat makan ape ni??
Akal: ape yg ader??
Diri: byk, pileh je dl..hmm,ni nmpak cm sdap, tu pn sdap gak..
Akal: tp ikot prtimbangan ak lah, ak rase ko ni xpatot trlalu kompleks, pk mane satu keutamaan yg paling utama
Diri: ye x ye jugak an??hmm, cadangan??
Akal: ble ko kne hntr h/work..ape yg prlu dihantar??
Diri: hmm, lau xclap, yg kne hntr awal, 7/10 adalah sosbud, ade mind-map n UU kesehatan..agama bley hntr lewat cket, 2mgu pas xm..slasa ni kne hntr soalan yg 10+kasus etika+pleno+makalah kelompok..
Akal: xm ble?
Diri: xm xlame lg, rabu ni, stating ngan ujian skill lab, rabu ader bioetik ngan agama, kamis lak ader etika Kristen ngan sosbud..las skali jumat ader pancasila..
Akal: hmm,kompleks jugak nih..brape byk blom bce??
Diri: smue blom!!—
Akal: dh2, pi blaja..hish,malas btol..
Nafsu: fuh, kenyang btol!! Oi3, sape suh blaja nih??akal, ko xpatot trlalu mndesak die nanti stress lbeh naye jer..meh diri kte njoy dl..mase masih pjg kowt..
Diri: tp, lau xm xley jwb 9t cmne??
Nafsu: jgn risau, msti boley pny, stadi las minit lg masok kowt!!
Akal: byk la ko!!dh2 pegi blaja, jgn dilayan nafsu yg menggila nih, 9t makin gler ko dbwatny..
Diri: ok2, meh blaja..nafsu ko dok rlax2 dl, ak nk bg akal makan jap..meh akal kte pg makan..pilih lauk mane ko nk..ader byk laok tuh..
Akal: ye tuan..
Nafsu: jage ko akal..pndai la ak revenge 9t..hish,gramnyer!!

Bgitulah, rase2 cmne la ksudahan cter ni yer?? Doakanlah kesudahannyer baek2 ajer..