Feb 26, 2010

wat hepen 2 me??

fail2!! ak ingat nk post max 15posts/month tp ni da k 16!(da xley tahan lbey lame!!)
ni mlm last ktaorg beramai2 n insyaAllah akan ditruskan after 2weeks..
tp nie bukan alasan ak mngarut kat cni!!..

ok,let's start..
mgu ni ak sdkt trtkan ntah knpe!!ak tatau ap jadik but i've to be strong!!
i cant't lose again, i've to do sth!!siyesly!!
it just a small matter lah, nothing to worry or to think bout..(really?)
but why i'm still feel ...??
do i really need to do it or just ignore it, once and forever??
or do it only for diz tyme??..
i don't know n not sure myself (corn-fuse)

hmm, but i'm really feel bad bout diz..
to think that there's nothing happen?
whoa, it's not that easy for me..
i decided to keep it deep in my heart!!
won't let others dig it and find out the truth (the secret)..!!
insyaAllah, He will help me out..just don't lose hope..
till then, i'll try my best to forgetand keep on praying
hopefully, in the end, all those things won't come back and disturb my life
ever again!!

i feel like a fool who doesn't know
how to keep a secret!!
should or shouldn't?
sumhow I wrote and posted all these useless things

(my english is bad so sndiri mau pahamla..)
p/s: yoll hang da salah paham nmpaknyer!!ni bukan pasal homesicklah!!haha..

Feb 25, 2010

puisi buat RasululLah S.A.W -edited-

Ya Allah, terima kasih kerana telah mengutuskan nabi-Mu untuk menunjuki kami ke jalan yang benar..Tunjukilah kami ke jalan yang lurus sesuai yang dituntun oleh baginda rasul kepada kami agar dapat kami menjadi pengikutnya di dunia dan di akhirat, amin.


 sajak di bawah ini dari link ini

 Ya Rasulullah Sallallahu Alayhi wasalam

Kami mohon ampunan melalui lidah yang penuh dosa
Kepada Allah azza wa jalla

Ya Rasullullah
Hidupmu adalah ampunan bagi dunia yang mengalir kedalam hati

Di usia satu tahun, engkau bersama Bani Sa’ad
Semua pengasuh menolak merawatmu
Karena itu langit murka, hingga berhenti menurunkan hujan
Daratan Bani Sa’ad kekeringan
Segumpal awan kecil terpana olemu, selalu mengikutimu
Orang berkumpul memohon hujan
Sayida Halima memelukmu erat, melindungimu dari sinar matahari yang menyayat
Segumpalan awan kecil di langit terpana olemu, senantiasa mengikutimu
Sang pendeta memelukmu sambil berdoa, memandang matamu yang indah
Dan lupa akan haus, hujan dan doa-doanya, tapi tidak lupa akan kedua pasang mata yang membuat awan terpana
Oh, rela kami melepas jiwa demi sekelibat pandangan mata indah itu
Awan tersihir oleh pandangmu dan menggumpal hingga menitikkan hujan
Banyak yang tak tahu mengapa hujan turun, mereka tak tahu siapa dirimu.

Di usia enam tahun,
Dalam perjalanan ke Al Madina Al Munawara, bersama ibumu dan Umi Aiman
Engkau merasakan diri seorang yatim disamping makam ayahmu
Di Abwa’a kau kehilangan ibumu dan memasuki Mekah sebagai yatim piatu
Abdul Mutalib semakin mencintaimu, Abu Talib semakin mencintaimu

Ya Rasulullah,
Apakah anak-anak Mekah menanyakan ibumu?
Apakah kau menunduk setiap kali mereka menangis sambil memanggil, “ibu”?
Berapa kalikah angin Mekah membawa titik air matamu ke Abwa’a?
Berapa malamkah kau menangis dan memanggil, “ibu, ibu”?

Oh yang tercinta,
Untukmu kami menyebut bunda kami, “ibu”,
untukmu kami menyebut ayah kami, “bapak”.

Di usia 25
Engkau berbeda dari orang kebanyakan
Bahkan tidak seorang pun mendekati sifatmu
 Aura surgamu penuh ampunan, suaramu membawa kedamaian
Engkau adalah Muhammad yang terpercaya

Desahan mendalam mengetuk pintu-pintu langit
Datanglah yang tercinta, tak ada lagi penundaan
(p/s pernikahan dgn siti Khadijah)
 
Engkau bertandang ke puncak gunung Nur
Di usia 40, sedang engkau berada di Gua Hira Gunung Nur
Malaikat Jibril turun membawa wahyu
Setiap jengkal keberadaannya membawa damai dan doa
Hati para makhluk merindukanmu
Engkau bagi kami adalah cahaya senja, cahaya senja di antara gelapnya malam

Engkau adalah Nabiyullah,
engkau adalah Habibullah Allah,
engkau adalah Rasul Allah

Mengapa mereka bersedih atasmu oh yang teragung?
Mengapa mereka menyerangmu?
Apa karena wafatnya Abu Thalib?
Apa karena tak seorang pun melindungimu?
Seperti saat engkau menitikkan air matamu di Ka’bah,
Seperti saat engkau mengatakan,
“aku merasa sepi setelah kepergianmu, wahai pamanku”

Kami ingat doamu di Masjidil Haram
Saat mereka menaruh kotoran di kepalamu
Biarkanlah kami memberikan kepala kami untuk melindungimu Ya Rasulullah
Lihat bagaimana mereka yang tidak beruntung melecehkan dan menertawaimu

Lihat! Siapakah gadis kecil yang berlari menuju ke arahmu di jalan-jalan kota Mekah?
Siapakah gadis kecil yang berlari seperti tahta turun dari surga?
“Siapa itu yang lari?”, Tanya mereka.

Seseorang menjawab…dia Fatimah, anak perempuan Muhammad.
Ibu dari kebenaran. Anak perempuanmu yang tercinta mengusap wajah dan air matamu dengan telapak tangannya. Ia sangat mirip sekali denganmu Ya Rasulullah.
Ia hampir menjadi dirimu ketika wajahnya gembira dan tertawa atau ketika dia menangis.

Seperti kami dapat melihatmu dan mendengar engkau berkata, “Jangan menangis anakku”.
Mengapa mereka mengusirmu ke luar kota wahai ayahku?
Apakah karena engkau seorang diri?
Tidakkah mereka sadar akan Pelindungmu?
Yang menjadikanmu yatim dan merawatmu?
Yang mengirimmu sebagai ampunan bagi dunia?

Mereka berkata, “Engkau gila! Engkau gila!”, tapi engkau tak membalas
Mereka berkata,” Engkau gila, kau adalah seorang pendongeng!
Tetapi Kau tetap tidak membalas
Mereka berkata “siapa yang akan melindungi dan menyelamatkan kau dari kami?”
Kemudian engkau menjawab “Allah”… “Allah yang Terpuji”

Surgapun terselubung oleh kekaguman
Dan tahta yang tinggi bergetar menahan keharuan
Ketika engkau berkata “Ya Allah” di Badar
Dan Allah mengirimkanmu 3000 malaikat berkuda
313 sahabat bersamamu
Mereka semua berkata “kami lupa orangtua demi kau, Ya Rasulullah" (p/s halawatul iman)

Ya Rasulullah….,
Kau menapak jalan-jalan Madinah
Gadis-gadis kecil Bani Najjar melihatmu
Mereka begitu bahagia hingga tak tahu apa yang harus dilakukan

Kemudian Kau bertanya “apakah kalian mencintaiku?”
Ya kami mencintaimu Ya kekasih Allah, Ya Habibullah ..jawab mereka
Kau berkata “Allah tahu kalau aku juga mencintai kalian”
Begitu banyak orang muda saat ini, bukan dari kaum Bani Najjar
Tetapi mereka juga mencintaimu

Air mata mereka menjadi saksi kecintaan mereka kepadamu
yang melebihi kecintaan mereka pada diri mereka sendiri (p/s halawatul iman)
Tiada orang lain bagi mereka, selain dirimu
Allah tahu kalau kau juga mencintai mereka

Di usia 60
Kau berdoa dan berkata “Wahai Sahabat Tertinggi”
Kau memakai jubah wol baru dengan baju putih
Dengan pakian indah itu kau berkunjung ke para sahabat
Dan kau mengibaskan telapak tanganmu ke lutut dan berkata “lihat betapa indahnya”

Salah satu sahabatmu berkata “berikan pada hamba Ya Rasulullah”
Mengapa memintanya padahal ia tahu kau menyukainya?
Dan sahabat tahu bahwa kau tidak akan pernah berkata tidak ketika seseorang meminta?
Kau memberikannya dan kembali memakai jubah bertambalmu yang lama

Pertemuan dengan Yang Tercinta masih seminggu
Mereka membuatkan jubah yang sama beberapa kali
Engkau tak berkenan dengan semuanya
Kau mengirim kabar kepada sahabatmu Abu Huraira…
Bahwa beberapa orang akan datang mencariku dan berkata…
Kami ingin bertemu nabi meski itu meninggalkan anak dan harta kami
Kau bicara dengan sahabatmu, Anas, tentang kerinduanmu pada saudara-saudaramu
Kau berkata “aku rindu saudara-saudaraku, merekalah yang percaya padaku meski tidak bersamaku’

Wahai yang tercinta, sambil bersedih diatas podium di Madinah,
Kau berkata “ummati, ummati”
Kaulah yang berdoa bagi semua umat dari mesjid Mekah
Dengan barakah Allah, kami menyembah dan bersaksi bahwa kaulah nabi terakhir
Kami percaya semua yang kau sampaikan berasal dari Allah
Kami mendengar dan patuh

Ya Rasulullah
Engkau masih berusia 40 tahun
Dan kau masih memimpin umatmu!
(p/s harapan)

Ya RasululLah, kami merinduimu..
-sebrg kekhilafan sile maafkan dan sile tgo-

Feb 22, 2010

sedikit penjelasan

dalam kitab hikayat nur muhammad dan hikayat nabi bercukur ada kisah mengenai nur muhammad dan kisah ini disentuh sedikit dalam lagu qathrunnada pada bait:
Dia adalah mahluk yang pertama dan utama
Yang paling dicintai Tuhan
Yang diberi nama Nur Muhammad

Dari Nur Muhammad inilah
Seluruh yang ada diciptakan
Syurga neraka dunia akhirat
Manusia dan lain-lainnya 

menurut sepengetahuan aku yg xseberapa ni, hikayat ni tiada dalil baik dari al-Qur'an maupun hadis namun ulama' tertentu mengadakan hikayat ini utk meninggikan kedudukan baginda sallalLahu 'alaihi wa sallam..
kisah nur muhammad ini tidak wajib diyakini dan one of my big bro cakap, Dr Yusuf Qardhawi menyatakan kisah ini hanyelah rekaan semate dan tidak perlu dipegang..menurut Pak Muchlis kisah nur muhammad ini hanyelah rekaan utk mengagungkan nabi muhammad sallalLahu 'alaihi wa sallam namun care ini bukanlah care yg benar..
bagi ak sndiri, ak tak berani nk kate btol or salah coz since kecik ak dah didedahkan ngan kisah nur muhammad ni so ak agak pening ble ader yg menyatekan hal ini (kisah nur muhammad) hanyelah rekaan..
akhirulkalam, ini tiada dalilnya dan hanyelah datang dari lidah ulama' so tak wajib diimani namun hukum lanjutan mengenai hal ini aku tak taulah pulak..sebab aku tatau so ak ambil jalan mudah yaitu tak cakap byk mengenai hal ini dan diamkan diri shje..namun ak just gtau ap yg ak tau dan yg lainnya trserahlah utk kaji sndiri atau bgmn..
wallahu a'lam

bimunasibin maulid nabi S.A.W

 BismilLahirRahmanirRahim, segala pujian hanya bagi-Mu Ya Allah


In Team Selawat Junjungan


download mp3 indonesia

Nabi S.A.W dah tinggalkan kte slame lbey 1400 tahun..cube bygkan bgmnkah Islam kte kini cmne..cbe kte bandingkan dgn nabi Musa yg  pergi k bukit tursina, meninggalkan kaum bani Israil kpd saudaranya Harun 'alaihissalam slme 40hari,apekah yg trjadi?? disebabkan 3karakter, 2 scre lgsg dan 1 sbg mangsa yaitu musa samiri dan iblis serta seekor lembu, ramai pgkut baginda tersesat..make, apetah lagi kte kini yg ditinggalkan oleh baginda rasul bukan 40hari tapi lbey 1400 tahun!!..justru tidak hairanlah jke kini muncul berbagai aliran yg mengaku Islam dan mengikut rasulullah sallalLahu 'alaihi wa sallam namun hakikatnya tidak, nauzubillahimin zalik..

lirik di sini
wahai saudara2ku, adekah kte benar2 yaqin bahwe iman, aqidah dan Islam kte kini murni??semurni sbgmn yg dipegang dan dianuti oleh para sahabat, dan salafussoleh serta khalaf..sudah lame baginda rasul meninggalkan kte, dan umat Islam kini makn terbuai dgn dunia, nafsu dll..justru tidak mnghairankan jke umat Islam kini makn jaoh dari al-Qur'an dan sunnah..ditambah lagi dgn pengaruh Barat, Yahudi dll..justru amat perlu bagi kte utk terus mendapatkan ilmu agar iman dan aqidah serta hidup kte ini jelas berpedomankan al-Qur'an dan sunnah dan tidak lari dari ajaran baginda krne salah satu tujuan pengutusan baginda adelah utk membetolkan aqidah umat manusia..

saudara2ku, jke benar kte yaqin bahawe iman dan Islam kte kini murni make cubelah tilik atas diri kte, adekah kte mengikut saran dan tunjuk ajar baginda rasul??adekah kte cbe mngikuti sunnah baginda S.A.W??..adekah kte tlah brusaha mencontohi akhlaq baginda? ingatlah, akhlaq baginda rasul adelah alQur'an dan krne akhlaq jugelah baginda diutus..justru, selagi mane akhlaq kte tidak spt yg rasululLah anjurkan dan Islam maka jelaslah Islam kte kini tidaklah semurni yg kte sangekan. Memang kte tidak mampu mnjadi insan kamil namun kte mampu brgerak ke arah itu..

lbey penting, di manekah kedudukan rasululLah dlm idop kte?? jke benar kte meletakkan baginda sbg yg utama make seharusnya kte mnjadikan baginda sbg panduan, ikutan dan idol yg utama, bukannya artis dll..tambahan pula, pada diri baginda trdapat suri tauladan bagi org2 yg mengharap rahmat Allah dan kedatangan qiamat serta banyak mengingati Allah..jke kte tidak mampu mnjadikan baginda sbg ikutan maka sekurang-kurangnya kte berusaha mengikuti insan2 yg dididik khusus oleh baginda yaitu ashab dan ahlul bait baginda..

ingatlah, kelahiran baginda merupakan rahmat bwat sekelian alam..namun sedarkah kte??adekah kte benar brada dlm rahmat??..ingatlah dgn kelahiran baginda, syaitan tidak lagi dpt mengintai dan mencari tahu rahsia langit, kapasiti dan daya pengaruh syaitan berkurang..kerana bagindalah, kte kini mendapat nikmat terbesar yaitu nikmat iman dan Islam..melalui baginda al-Qur'an diwahyukan yg mnjadi panduan idop utama bwat kte smue!! kelahiran baginda ditunggu seluruh alam, masyaAllah..contoh dan tauladan pd diri baginda bukan hanye dapat dilihat slpas dilantik mnjadi rasul bahkan sblom mnjadi rasul pun, ini kerana baginda dipelihara oleh Allah..Sungguh, kelahiran baginda adelah rahmat dan anugerah dari Allah bwat seluruh alam..Ya Rasulullah, pemergianmu tiada pengganti..

Sungguh, kelahiran baginda ditunjuki oleh pelbagai petanda..saat kelahiran baginda pelbagai hal terjadi yg mane sbnarnye adelah petunjuk kelahiran baginda sallalLahu 'alaihi wa sallam..saat kelahiran baginda berlaku hal2 yg blom atau jarang terjadi spt terpadamnya api biara terbesar agama majusi, runtuhnya istana kaisar Parsi dll lagi!!subhanalLah..ingatlah, kelahiran baginda mmbawa seribu satu makna, rahmat dan juga rahsia..kelahiran baginda juga tlah dimimpi oleh ibunya, siti Aminah, dan datuknya, Abdul Mutholib..Halimatussa'diah yg menjadi ibu susuan baginda juga mndapat tempias dari rahmat diri baginda, subhanalLah..sungguhpun baginda memncilkan diri baginda dari kesyirikan dan maksiat msyrkt jahiliah namun Allah telah menetapkan bhwe yg terpencil dan menyendiri itulah yg benar..dan Allah mengangkat baginda mnjadi penghulu sgle rasul!!baginda sbg khatamul anbia' dipelihara dan dididik langsung oleh Allah SWT sejak kecil..dimulai dgn ujian mnjadi anak yatim, kmudian yatim piatu, trpakse idop miskin dan susah walau keturunan baginda adalah keturunan mulia..baginda dididik oleh ALLAH sbg persiapan utk menjadi rasul bagi seluruh umat manusia..sungguh, sewajarnya kte mnjadikan rasululLah sbg ikutan krne baginda dididik langsung oleh Raja segala raja, Pencipta segala pencipta dan Penguasa seluruh kerajaan langit dan bumi!!

lirik ini di sini
namun pengorbanan baginda mmbwe risalah Ilahi dgn susah payah dan jerih, adekah kte yg mengaku muslim, mengaku umat dan pengikut baginda, menghargainya?? jke benar kte menghargainya, bgmnkah care kte menghargainya?? adekah dgn hanya berselawat tnpe menjalankan risalah yg dibawa oleh baginda?? atau adekah dgn sekadar mmbace al-Qur'an dan mengetahui sunnah (kata2, perbuatan dan ikrar baginda) tanpe menghayati (menghidupkan) ajaran2 dari sumber2 tersebut?? tepuk dada tanyelah iman..

sungguh, demi Islam dan demi umatnya, baginda sanggup bersusah payah dan menghadapi pelbagai tohmahan, tentangan dll baik dari golongan "muslim" (munafiq) atau kafir..namun janganlah kte menjadi penerus legasi penentang baginda sebaliknya jadilah penerus penegak risalah yg dibawa oleh baginda sallalLahu 'alaihi wa sallam..

akhirul kalam, wahai saudara2ku, sbnarnye situasi pd zaman Nabi dan kini tidak jaoh berbeza, cume wataknye shj berubah tapi karakteristiknya tetap same..jke dulu ada Abdullah bin Ubay bin Salul kini pn ader, jke dl ade Abu Jahal kini pn ader, jke dulu ader munafiqun, kafirun dll, kini pn ader!!..maka perlu atas kte lihat dlm golongan manekah kte berade..!!dan, atas ktelah utk mengambil pedoman dan pelajaran dari kisah dan perjalanan hidup baginda sallallahu 'alaihi wa sallam sbg panduan dan asas utk kte brada di atas jalan yg ditunjuk oleh baginda rasul..bgmnekah kte bisa mengelak jke tidak tahu ader perangkap, bgitulah juge dgn sifat munafiq dll, bgmn kte hendak mengelak dari menjadi golongan munafiq, zindiq dll jke kte tidak tahu apekah ciri2 dan hal yg mmbawe ke arah itu..masyaAllah, masih byk yg perlu kte pelajari dari al-Qur'an dan sunnah serta para pewaris baginda (ulama')..mohonlah kepada Allah agar kte bisa menjadi pengikut Nabi yg setia dan taat dan mohon agar dipelihara iman dan diberi petunjuk serta tidak dibutakan mata hati agar dapat kte melihat dan membezakan antara yg haq dan yg bathil..

wallahu a'lam..salah silap sile btolkan..

Feb 21, 2010

akhirnyer..

bismilLahirRahmanirRahim..kumulai tulisan ini dgn ucapan syukur dan puji pada Allah Tuhanku atas nikmat iman, sehat dan segalanya, alhamdulilLah..

pagi tadi cam bese ak dikejutkan org utk bgn pagi namun ak tak pasti baru dikejutkan atau dah dikejutkan lbey awal namun tak sedar k cmne..ak da tdo kat ghurfatuljulus dgn hrpn ssp shje akan kjut ak!!namun mgkn diaorg da kjut tp ak tak sedar!!

post kali ni ak nk share sth yg bg ak amat penting..today ak amek inisiatif utk cari tau knape ak bisa trlpas subuh walau da mcm2 ak da bwat..yg mendorong ak utk pk dgn lbey dlm adalah buku ini. Dlm buku uh, pengarangnya mempersoalkan satu hal yaitu jke benar kte yakin bhwe balasan bg kepatuhan bukanlah kehinaan (dll), so pasti ader sth yg salah dalam pengakuan kte sbg muslim jke tak brjaye dpt ap yg seharusnya sorg muslim dpt..

setelah kupikir2, ak dpt satu kesimpulan mudah yaitu, "tawakkal"..knape ak cakap tawakkal?? bcoz ak sedar ak da bwat mcm2 utk bgn awal subuh namun ak kurang penyerahan dan pengharapan pd Allah which means syirik!!-tnpe disedari ak sbnarnye tlah melakukan syirik!!astaghfirulLah-halus benar tpu daye iblis..ak tau ak da bwat byk xprimen trhadap diri sndiri namun kali ni ak xniat utk bwat xperimen pn namun scre xsngaje ak trpk..y??ble kupikir2, ak pasti bhwe hal ini brkaitan tawakkal yg tak cukop kuat..


ak ingat2 balek, ap yg ak bwat b4 tdo hge ak boleh bgn awal..smuenye same bahkan lbey lagi xcept for tawakkal..ak da tdo dgn berwudhu', brdoa, miring ke kanan dll trlbey dahulu, bezanya cme adlh tawakkal..ak sedar,stp kali ak trlpas subuh, ader dua punca utama yaitu :
  • tidak bulat2 berserah dan berharap kepada Allah stlh berusaha
  • meremehkan bantuan dan petunjuk Ilahi
both of 'em amat mmpengaruhi!!..tringat satu tazkirah based on kitab faridah (faridatul faraid) mngenai mu'tazilah, jabariah dan ASWJ, apekah yg mmbezakan mrke??yaitu pegangan mrke pd ketentuan Allah dan usaha manusia..Jabariah mengatekan usaha adelah segalanya tanpa ada pengaruh Ilahi, mksdnya smue hal adalah atas usaha manusia semata2 dan Allah tak interfere-ini jelas bertentangan dgn sifat iradat Allah-, mu'tazilah pula mengatakan usaha manusia tiada memberi bekas, hanya ada ketentuan Allah. kre tak perlu usaha pn xperla bcoz sgalanyer dah ditentukan..ASWJ pula brade di tngah2 yaitu usaha dan tawakkal both perlu.-based on hadis mengenai kisah sorg sahabat dgn unta-.jke dilihat scre skali imbas, ak nie da mcm jabariah jadiknyer!! so perlu kmbali ke manhaj ASWJ..

meremhkan petunjuk dan bantuan Ilahi pulak dlm hal jke da sdar tp tanak bgn!!skali due ok lagi, lau da kali ke-3 or 4, malaikat da tanak kejut dah..ingat ustaz ak tyme kat SASER pnah cakap, stp kali kte tawakkal kpd Allah, trmasoklah waktu tdo, Allah akan sdiekan malaikat khusus utk ingatkan kte..contoh mcm nk bgn pagi, kte set nk bgn kol 4.30 then tawakkal pd Allah, maka jam 4.30 malaikat tu akan kejut kte..namun jke stp kali die kjut kte bwat tak endah-tdo balek- maka lelame die akan mengadu pd Tuhan dan Tuhan pn stop dari hntr malaikat utk kjut kte, so jadiklah tawakkal kte kini tawakkal yg sia2 unless kte tawbat etc2..

Feb 20, 2010

suke duke D-4

alhamdulilLah, sem 1 berakhir without any big probs..dan sem ni jugak tlah menemukan ak dgn pribadi yg ak bley blajar darinyer..namun tanak manyak cakap sal ap yg ak dpt!!juz nk berceloteh di pagi hari..

my nakama for diz sem adelah: Jeya, Ari, Selly, Andre, Frandy, Wirna, Winda, Nita, Yopi, dan Irvan..
dlm reramai uh, Irvan adelah my nakama since GAMALIEL dl..thanx to all,tnpe korg ntah cmne la ak lalui sem ni!!

grup kali ni senanyer agak menmbulkan kejelesan sstgh teman2 seumah, y??bcoz grup ak boys>girls!!even sume tau anak2 FK 09 ni more girls than boys tp grup ak x!!hehe..memg satu prmulaan yg bagus amat mndpt grup yg majortiti adelah laki2 even margin hnye 1!!..ble ramai dlm grup ak adelah laki so cambiasso lah, msti r sume hal boys conquer..tp..hal itu xdpt berlaku..y??bcoz ktaorg compaq gler ali babas..!!disebbkn kekompakan itulah yg bwatkan sume org amat "mnghargai" satu same lain..!!contoh: dlm diskusi klompok sume xkesah sape nk cakap dan sape tanak cakap..y??coz ktaorg kan mnghargai kebebasan org len, so tanak bg pndapat pn xper,hehe..dan ntra yg tak cakap adelah ak!!-well,i'm quite useless for diz sem,eheh..perlu anjakan paradigm nie-

so lam blog ak nie,nk ucap shi-shi-ye, thanks alot kat sume my nakama!!let us strive for Xcellence!!today onwards!!..
thanx to all!!esp Jeya for buffet yesterday!!really njoy d food!!smpai xlarat nk gelak!!ish3..
thanx to all esp yg manyak cakap tyme PBL :Andre, Ari, Frandy, Wirna: atas ide2 bernas dan jugak sharing yg amat manfaat itu..!!
thanx to all esp yg manyak bwat ak gelak tetbe :Yopi, Nita, Selly, Frandy: well,ketawa adelah ubat yg mujarab utk legakan hati manusiawi..
thanx to all esp yg "serius" tyme PBL:Irvan, Winda: coz kalian bwat ak jadik tanak memaen jugak tyme
PBL!!

Waktu terasa semakin berlalu
Tinggalkan cerita tentang kita
Akan tiada lagi kini tawamu
Tuk hapuskan semua sepi di hati

Ada cerita tentang aku dan kalian (edtd)
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa

Teringat di saat kita tertawa bersama
Ceritakan semua tentang kita

Ada cerita tentang aku dan kalian (edited)
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa
(from here)
u all (plus grup GAMALIEL) will alwayz b in my internal memory insyaAllah!!

Feb 19, 2010

inilah hariku..

first and foremost, kne istighfar bebyk..well,ak skali lagi, krne tatau cmne nk mmberi alasan dan cmne nk mnolak, ak mngikut dgn relanya-nk knal org tgk ngan sape die brkawan!!-..(adekah ini sebuah alasan??)
pas abes xm biomol, plan utk surprisekan Jeya brmle..ak,Selly n Frandy eskot Jeya ke buffet CL,dok lepak sane smbil mkn demi utk tgu yg laen datang bawak hadiah utk Jeya..namun agak ganjil rasenyer tnpe sorg lg ahli yaitu Ari..namun smuenyer brjln lancar..namun agak kurg baek..y??bcoz ak ingat kuar,hang out dan makan2 shje,then pas asar balek, xsngke lak akan diajak ber"parti" karaoke!!..diaorg xpakse pn ak join, siap cakap "mau pulang dl gak apa2", tp ak rase tak sedap ati lak utk xjoin coz ni adelah mebi last ktaorg segrup same2:ak, Selly, Jeya da "befday boy", Irvan, Frandy, Wirna, Winda, Nita, Yopi dan Andre kuar sesame (mase ni diri masih dikuasai nafsu dan syaitan, iman dan akal kalah),well xcerli memg sikap ak mcm ni,linean ngan non-muslim compare ngan muslim(coz ak pk yg muslim memahami sebab2nya)-xsedar matlamat tak halalkan care!!-..even ak cbe bg alasan pd diri sndiri utk xjoin  namun akhirnyer ak join, y??sbb ak pk,nyanyi n karaoke hanye dose kecik dan kat bilik pn ak nyanyi dan dgr org nyanyi gak..pd mase ni xbyk akal ak dpt pk, mebi sbb trlalu kenyang kot.?? (pndai kan iblis n setan??kasi kenyang dl!!)..so ak lggr prinsip sndiri utk xpegi tmpat karaoke lagi pas 1st dl!!-amat bodoh jke anda melanggar prinsip anda-

papehal pn, thanx to selly coz ingatkan ak utk solat maghrib..pas solat maghrib,ak trpk utk bg alasan agar dpt elak dari brkaraoke namun skali lagi ak tewas,so mlelah melagho dgn karaoke..at first ak tanak nyanyi or join pn, pk juz nk dok tpi2 n biarkan diaorg berhepi ending for diz sem namun pas diajak(skali lagi, hanye diajak dan bukan dipakse!!) dan krne lemah iman di dada(kalah lagi-(..),ak pon skali lagi memecahkan prinsip sndiri yaitu no karaoke kt tmpat karaoke(slen yg nie,ak ader bbrp prinsip laen lagi..)
 abes karaoke lbey kuang jam 8.30,ktaorg smue beransur pulang..odw pulang ak asyik trpk bout wat i had done!!.mgkn sbb da brlaku so setan pn xkaco or die sndiri yg gtau ak ap salah yg ak da bwat, ak xpasti..tp ape yg ak tau, ak nk share ap yg ak pk:
  • dalam al-Qur'an ade ayat "Bertolong-tolonglah dalam hal kebaikan dan taqwa, dan jgnlah kamu berbantu-bantu dalam melakukan dosa dan ingkar"..amat jelas, kan??ak da jelas2 brgrak menyalahi ayat ini ble ak turut bayar uang karaoke!!
  • 2nd, Allah nyatekan dgn jelas dlm al-Qur'an "Wahai org2 yg beriman, mengapakah kamu mengatakan hal yg kamu tidak lakukan? Besarlah kesalahan (kemurkaan) di sisi Allah sekiranya kamu mengatakan apa yg tidak kamu lakukan!!..ini lbey jelas, ak sndiri byk tulis dan habaq kat org mengenai Islam namun hidup ak sndiri tidak berprinsip Islam!!astaghfirulLah
  • maksiat anggota, sebuah hadis yg ak dapat dari riyadhus-solihin(no 1630), bunyinyer Dari Abu Hurairah R.A bahawasanya Nabi S.A.W bersabda, "Telah ditulis atas anak Adam bagiannya dari zina, ia pasti mendapatkannya, tidak mungkin bisa lolos, kedua mata zinanya adalah memandang, kedua telinga zinanya adalah mendengar, lisan zinanya adalah berbicara, tangan zinanya adalah mengambil dengan paksa, kaki zinanya adalah engan melangkah, sedangkan hati menginginkan dan mengharapkan, dan kemaluan membenarkan hal tersebut atau mendustakannya" ([HR Muslim dan ini adalah lafaz Muslim sedangkan lafaz Bukhari adalah ringkas]..amat jelas akan maksiat yg telah ak bwat!!
  • Juga ayat al-Qur'an, "Sesungguhnya org2 yg membazir itu adalah saudara syaitan"..amat jelas satu pembaziran yaitu abeskan duit utk karaoke dan berlebihan dalam makan
  • Hukama' dan ulama' mengatekan, "Jauhilah yg haram, dan janganlah berlebih-lebihan dalam yg halal"..nyate2 ak amat berlebihan dlm yg halal, xcaye??sume mkn byk gler tadi!!
  • Allah juge ingatkan bout iblis, "Janganlah kamu mengikuti jejak langkah iblis" dan "Sesungguhnya mrka (iblis) adalah musuh yg nyata bagi kamu"..well amat jelas iblis hepi ble ak kuar, hangout ngan wanita yg ajnabi!!astaghfirullah..itu blom kre maksiat anggota lagi-gmoklah setan2 uh hari nie!!dan makin nipis dan kuruslah iman yg memg dah nipis nie..!!
  • Juge Allah ingatkan bout keje iblis, "Iblis membuat indah apa2 yg dihadapan kamu" yaitu sgle maksiat dan hal yg blom dan sedg dilalui, iblis dgn segale tipu dayenye akan cuba bwat kte ikot die..
     dan, ak yakin byk lagi ayat, hadis dll yg bley deny perbuatanku namun krne diri ini yg biarkan nafsu datang dl so??tanggunglah sndiri dosanyer!!
    Namun alhamdulilLah, even ak njoy dn byk lggr hukum dan perintah-Nya, namun Dia masih memberi kesempatan pdku utk hampir pada-Nya yaitu dgn mengizinkan ak utk mnjadi salah sorg jemaah dalam menyembah-Nya,alhamdulilLah asar,maghrib dan isya' ak dapat tunaikan scre berjemaah..hal yg bwat ak smcm bngge dgn pekerja di CL ini adelah, ketaatan mrke trhadap agama bcoz mase ak ikot solat jemaah uh, most of d jemaah adelah pkrje kat CL dan imam adelah salah sorg dari mrke, imam maghrib adelah sorg chef namun imam isya' ak xpasti bcoz ak xsure pakaian uh krje ap..Tapi perlu ingat sth yaitu : "Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah"..justru kembalilah pada-Nya saat kamu sadar krne Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
     akhir kate, njoy, hangout,makan2 memg best namun kne ingat kte ni sape!! hamba-Nya yg mane "permulaan agama itu adalah mengenal Allah. Utk kenal Allah perlu kenal diri sndiri dulu. Setelah knal Allah maka binasalah diri" krne kte tau bhwe kte xder hak nk bwat seske ati melaenkan ikot suruhan dan perintah-Nya!!

    Wallahu a'lam..jke ader salah silap tgolah saye dan pastikan ade sumber..(penting utk lemahkan ego-part yg dikawal syaitan laknatullah-)
    Ya Allah, hari ini, Jumaat 19Feb2010 ak amat byk melakukan kemungkaran yg jelas lagi nyate, ampunilah dosaku yg kini dan yg lalu serta ampunilah kedua ibubapaku dan kasihanilah mrke sbgmn mrke tlah mengsihani dan menjagaku sejak daku kecil dahulu, amin

    Feb 15, 2010

    blom brjaye tdo awal..

    BismilLahirRahmanirRahim

    ak da agak dah, cnfm ak fail utk tdo awal!!hopefully xfail utk bgn awal..amat perlu utk bgn dan ke kampus awal hari ini (15feb) bcoz ader urusan blom slsai dan harap urusan uh tak brpnjgn!!
    btw, ak just nk share sth yg baru diperoleh yaitu mengenai takabbur atau sombong..jke pd entry sblom ni ader dinyatekan Luqmanul Hakim mewasiatkan agar tidak brjalan di muka bumi dgn sombong, pd entri kali ni nk tmbh cket, apekah sombong itu..b4 that, nk ingatkan, sifat sombong hanye layak bg Allah, y??bcoz lau diusulkan, kte sbnarnyer tade pape pn!!bahkan jke dikatekan pemerintah trtinggi di bumi pn!!bcoz jke diusulkan, siapekah dia, di mana dia tgal, asal etc2, maka akhirnya akan kmbali pd Allah, Tuhan sekelian alam..

    ok,let's go..sharing ini adelah brdasarkan satu hadis sahih yg ak dgr dari ceramah us.Hasrizal Abdul Jamil or saifulIslam..alkisahnya begini: Satu ketika, Nabi sallalLahu 'alaihi wa sallam sedang berkumpul bersama beberapa orang sahabat, lalu datang seorang laki2 Badwi yang memakai jubah berwarna hijau yang besar dan dihias dengan sutera (menunjukkan pakaian org sombong -pd mase itu-). Bila dilihat oleh Rasulullah sallalLahu 'alaihi wa sallam, baginda bersabda, "Sahabat kita yg datang ini telah menjadikan pahlawan etc2 sebagai nothing tetapi seorang pengembala pula yang memegahkan diri (tampilkan imej yang tak disukai Nabi yaitu sombong melalui cara berpakaian)". Lalu Rasulullah memegang baju lelaki itu tadi lalu bersabda, "Aku lihat engkau pakai baju ini, baju orang yang tidak berakal (menunjukkan marahnya Nabi sallalLahu 'alaihi wa sallam)". Rasulullah mengaitkan peristiwa itu dengan wasiat nabi Nuh 'alaihissalam kepada anaknya (yang lain dari yang ditelan banjir) semasa Nabi Nuh 'alaihissalam nak meninggal dunia yaitu, "Nabi Nuh ketika hendak wafat, baginda telah mewasiatkan kepada anaknya dengan dua perkara, (kata Nabi Nuh): Aku wasiatkan kepadamu untuk memegang dua perkara dan mengelakkan dua perkara. Dua perkara yang aku pesankan kepada kamu untuk berpegang adalah LA ILAHA ILLALLAH kerana sesungguhnya tujuh (7) petala langit dan tujuh (7) petala bumi adalah merupakan sesuatu yang kalau diletakkan di satu timbangan dan LA ILAHA ILLALLAH di satu timbangan yang lain nescaya nilai LA ILAHA ILLALLAH itu lebih tinggi dari segala-galanya. Kata Nabi Nuh lagi, "Dan sesungguhnya, langit dan bumi ini adalah suatu kejadian yang rapuh maka LA ILAHA ILLALLAH itulah yang mengukuhkannya (bumi ini akan binasa jika tidak mentauhidkan Allah subhanahu wa ta'ala). Dan aku wasiatkan kepada kamu dengan perkara yang kedua yaitu membanyakkan tasbih dan takbir kepada Allah subhanahu wa ta'ala. Dan dengan tasbih itu Allah mengurniakan rezeki kepada hamba2-Nya. Dan aku wasiatkan kepada kamu, tinggalkan syirik dan tinggalkan sifat takabbur"". Lalu para sahabat bertanya pada Rasulullah sallalLahu 'alaihi wa sallam, "syirik itu kami tahu tapi apakah takabbur itu? Adakah takabbur bermaksud sekiranya seseorang mempunyai (pakai) kasut yang cantik maka ia dianggap takabbur?" Jawab Rasulullah, "Tidak". "Ataupun orang yang ada kenderaan yang bagus?". Jawab Rasulullah, "Tidak". "Adakah orang yang mempunyai ramai kawan dan dia duduk dengan kawan yang ramai lalu (kerana itu) dia dianggap sebagai takabbur?" Jawab Rasulullah, "Tidak". Lalu baginda ditanya oleh para sahabat apakah yang dimaksudkan dengan takabbur itu? Kata Baginda sallalLahu 'alaihi wa sallam, "Memperlekehkan kebenaran dan merendah-rendahkan manusia".

    Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

    Itulah maksud takabbur atau sombong..Ingatlah, sombong(membesarkan diri) dan bermegah-megah itu adelah hak dan pakaian Allah, kte sbg hamba-Nya tidak layak utk mengenekan pakaian Allah, Tuan kte, pd diri kte..siapelah kte??Hanyelah insan kerdil yg jke tnpe oksigen-Nya pasti takleh napas, tanpe air-Nya pasti kehausan, tanpe nikmat anggota tubuh pasti cacat dan tidak dpt melindunig diri sendiri..siapelah kte, hnye insan yg menumpang di bumi-Nya, yg mngharap akan syurga-Nya pdhal amal tidaklah seberape

    Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

    Feb 14, 2010

    fuh,lega..

    syukur pd Ilahi Rabbi, akhirnyer siap jugak keje ak!!stlh berhempas memulas slme satu hari 2 malam brjaye gak ak siapkan..dkat blog ak nie,ak saje jer nk habaq mai rase lege dan amat legenyer bak kate sorg mulhid(Karl Marx k sape,ak lpe..), "kepuasan idop pd keje" yg ak dgr dari ceramah saifulIslam us Hasrizal

    selame ak idop kat bumi Jakarta ni,ak rase nilah ntre keje yg bwat ak xlene tdo, xlalu makan, xmau mandi, makan xlalu, mandi kebau, tdo tringat dll!!..bese hal mcm ni brlaku kalau..(agak sndirilah yer)..ble dah slsai dan stop, mulelah kpale pusing!!tp xper,pasni bley rest secukopnyer..hopefully ak bley tdo dgn aman spt sorg teman uh, wiken ni tdonyer awal dan brkualiti,ak amat brbngge punyer kawan yg tdo awal nie coz ak sndiri susah payah utk tdo awal..!!

    cakap pasal tdo ni, ak trpk, kalaulah stp kali ak tdo ak leh mimpi ap yg ak nak, ak harap ak mimpi blajar ap yg perlu cam subjek utk xm, BA dll bcoz mudah cket, ble bgn jer dapat ilmu baru, tdo jer dpt ilmu baru lagi..so barula tak sie2 tdoku itu..tapi hrpn hanyer tgal hrpn,ntahla bley jadik k tak bnde2 mcm tu..tmbhn lak, tdo dala tanpe adab sopan dan etika tdo sorg muslim..tdo main tgkp muat jer, rase nk terlentang, ye trlentang n lau nak mniarap mniarap, lau ngantok yg amat tak wudhu' n doa dl dll..kalau ,mcm nilah, cmne tdo nk diplhre malaikat dan mcm mane nk mudah bgn tdo serta cmnelah lau mninggal tyme tdo??!!

    dl tyme skul agame, mnjadi satu lrgn utk tdo dgn pakai suar pndek atau dedahkan aurat bcoz d snior cakap, bygkan lau kte meninggal tyme tdo, adekah kte nak mninggal dalam k'an aurat trbukak?? (hakikatnyer, smue manusia akan ditanggalkan dl pakaian sblom dimandikan)..ak takderla pake suar pendek tyme tdo, cme tyme mandi or mase pake kain plikat(amat jarang) jer..

    finally, ak pn da tak tahan pening..kne rest dl, tp mampukah ak tdo??awal sgt ni..!!

    Feb 12, 2010

    di saat ak bace pasal Nabi S.AW dari link yg dilink oleh Naim, mate ak tertatap pada kata,-Baginda pernah merapatkan jari telunjuknya dan jari hantunya, kemudian baginda bersabda: "Aku dengan anak yatim,adalah seperti ini". hal ini mmbwat ak trpk,mngapekah lambang peace(jari telunjuk dan jari hantu dijarakkan mmbntuk V) tidak spt itu dan mengapa dijarakkan??tidakkah peace menandakan sebuah hubungan ntra manusia dgn manusia lainnya dan ntra satu bngsa dgn bgsa lainnya, satu ngre dgn ngre lainnya??so seharusnya lambang peace didekatkan bg menunjukkan dekatnya kte dgn manusia lain di muka bumi ini..namun mgkn mksd dari peace itu sndiri laen atau ak yg tatau fakta yg sbnr,ak xpasti..tp setakat yg ak pk,bgitulah,mengape peace dijarakkan tidak didekatkan?? namun ak xkesah sgt pn dgn hal itu,cme wonder knape peace yg menggambarkan prdamaian dan hbgn malah dijarakkan seolah menunjukkan antra kte memg sudah ader jarak yg tidak boleh dirapatkan pdhal prdamaian seharusnya menunjukkan kerapatan dan kesatuan hati..
    ak rase ni je kot ak nk cakap..silelah tonton video ini(lain2 jugak) dan ambillah pgjrn drpdnyer,insyaAllah kte akan lbey knal siapakah Rasulullah..

    dalam satu hadis baginda Rasulullah S.A.W yg ak dgr dari
    ceramah us Azhar Idrus baginda Rasulullah S.A.W bersabda, "ajarkan anakmu tiga perkara:
    • menyayangi Nabimu (Muhammad sallalLahu 'alaihi wa sallam)
    • menyayangi keluarga Nabi sallalLahu 'alaihi wa sallam (ahli baitihi)
    • dan mengajar membacakan al-Quran
    finally,lau nk dptkan cramah us.Azhar,silelah ke link ini atau link 2 dan jke nk lbey byk silelah ke link 3 yg memuatkan lbey ramai ulama' lain..insyaAllah kte same2 dptkan ilmu dari mrke..moga hidup kte sntiase dlm pemeliharaan Ilahi,amin
    Wallahu a'lam

    Feb 11, 2010

    ceramah us Shamsuri..

    bismilLahirRahmanirRahim
    sdkt prkongsian mngenai ceramah us Shamsuri..prkongsian ni adlh dari crmh us Shamsuri.. just nk share ap yg ak dpt..lau nk dgr,donlod sndiri,eheh..laen2 cramah die bley dpt dari link ni..ceramah ni beliau gne kitab bahrul mazi jilid 17

    first mengenai org sombong..Allah amat murka pd org sombong dan memndg rndah org laen..Allah melarang kte dari mlangkah di muka bumi dgn sombong (surah Luqman;18)..sungguh di akhirat kelak Allah akan masukkn org2 yg sombong ni ke dlm jahannam dan yg lbey berat, Allah akan membwatkan org yg sombong ni jadik kecik sptmn keciknyer seekor semut pd pndgn seorg laki2 sbg blsn dl die memndg kecil dan rendah pd org lain..slen itu,dlm 2 hadis brasingan, org2 yg sombong ini akan dimasukkan ke dlm bulas(pnjare dlm jahannam) dan hab2(satu lmbah di jahannam)..hab2 itu khusus utk org yg sombong dan degil

    2nd mengenai menahan marah bcoz marah mrupekan pintu iblis utk tarik kte ke lembah kbinasaan..Allah memberi plhn utk pilih bidadari mane yg dikehendaki kpd org yg dpt memelihara diri drpd marah sdgkan die layak marah..jke marah, cubelah tenangkan diri dgn istighfar, jke tak dapat jugak, ambillah wudhu', dan jke sedang brdiri maka duduklah dan jke dgn duduk tak mampu hilangkan marah jugak maka tdo (baring/tdo)..
    slen itu,ader jugak  mengenai doa yg tak ditrme yg mane puncenyer adlh diri sndiri yaitu tak bersih zahir dan batin-dibacekan satu hadis mengenai cmne Allah nk trme doa org yg pakaiannyer,makanan,minuman dan perutnyer adlh dari yg haram!!batin perlulah brsih dari sifat mazmumah

    3rd mengenai belas kasihan..belas kasihan boleh tp tidak pd hal2 yg diperintahkan Allah dan pd org2 yg jahat, contohnyer pembunuh yg trbukti brsalah dan akan diqisas,tak bley kte kesian pdnyer bcoz itu adelah blsn utk die seswai ap yg die bwat..contoh lain ader lagi tp malas nk tulis,nk tau dgr sndiri..belas kasihan yg dituntut dlm Islam adelah pd org2 yyg dhaif,ibu bapa, hamba sahaya(skrg org gaji-merdeka),sedare mare dan org2 yg baik..ustaz ni bacekan hadis yg diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi r.a, Dari Jabir b Abdullah r.a katanya, "Telah bersabda Nabi SallalLahu 'alaihi wa sallam, "Siapa ada dan terdapat padanya nescaya ditutup oleh Tuhan atasnya dgn lambung-Nya(yakni sentiasalah dia dlm pemeliharaan Tuhan) dan dimasukkan dia ke dlm syurga yaitu:
    Kasihankan org2 yg dhaif
    Belas atas kedua ibu bapa
    Belas kasihan kepada hamba sahaya

      Kasihankan org yg dhaif dgn membantu mrke dan ringankan beban mrke serta tak marah dan amek ati atas mrke
      Manakala belas atas kedua ibu bapa ni pulak dgn mnjage hati mrke dan ingat jase mrke dulu..lbey awal,ustaz ni huraikan mngenai satu hadis bout sorg shbt Nabi ni yg dl drhake kat ibu then pas ibu die mngal dan die trdgr satu kuliah Nabi mengenai brbuat baek pd kdua org tua so die brbakti sungguh2 pd ayahnyer yyg masih idop hge ayahnyer meninggal namun Nabi cakap,itu blom cukup utk balas jasa parents, ini menunjukkan besarnya jasa kedua ibu bapa hge tak terbalas oleh kte!!so ingat2lah..besides dibgtau jugak mngenai ayat 23 surah al-Isra' yg mane Allah ltak parents lpas nama-Nya sndiri, menunjukkan utamanya parents ni!!
      Ketiga mengenai kasihankan hamba sahaya (kini takder sahaya tp ader org gaji) yaitu dgn tak pukul dan tak marah jke ader keje yg mrke bwat itu silap..besides, perlu dicukupkan keperluan mrke spt makan,minum,pakai dll(bg yg elokla,layaknyer ditrme oleh manusia)..slen itu,jgn perlakukan mrke spt haiwan..ini smue krne di sisi Allah,smue manusia same, kte dan die adelah same di sisi Allah so jgnlah kte merendahkan mrke
        Akhir skali mengenai ampunan Allah..dibacekan hadis mengenai kisah al-Kifl,seorg pmude yg byk bwat dose bsar tp akhirnye insaf dan die meninggal pd mlm die insaf sblom die brtaubat tp Allah mengampuninyer(hanya Allah yg tau keikhlasan hamba-Nya)..hadis ini,menurut Abdullah b Umar dibcekan oleh Nabi lbey dari 7kali dan shbt laen ader yg kate lbey dari 20kali, menunjukkan pentingnyer hadis ni!!

        Feb 10, 2010

        derhakakah aku??

        bismilLahirRahmanirRahim..
        well, ak bukanlah tanggang atau org yg berkate even "oh" dll kat ma ak..
        tp adekah disbbkan itu ak bley dikategorikan drhake??ak pn tatau..
        tp skrg da sdkt tenang brbanding mase PBL tadi, yaitu mase ak trme satu sms dari ssorg yg kusygi dan wajib atas ak melebihkannya dari segala urusan dunia yaitu ma ak, "ma kol xleh, kol balik pasni"..isi lain xperlu
        ..so ak cakap ak akan kol after remed tp sumpah since ak trbace msg uh ati ak tak tenang smpaila ak kol ma ak yaitu after remed(sori lau ader ssp yg rase ak agak emo jap)..baru bley tenang..pepehal, ak tanak r hal ni mnjadik sbb adernyer hijab(doa ditolak dll - redha Allah terletak pd redha kedua orang tua), dahla ak da byk bwat dosa laen, tmbah ngan hal ni pulak..ish3,ap nk jadik??
        ..hopefully ak tak dikategorikan sbg anak drhake sbb mmbwatkan ma ak risau(ak xniat nk mmbwatkan ma ak risau ok)..
        tp pas kol, ati ak jadik trpk cam nk balik skrg gak!!y??bcoz ma ak cakap sume siblings ak balek cuti CNY, ak sorg jer takder (lau ader jet pribadi cnfm ak da balek!!haha)..naseb bek ma ak tak kesah ak nk balek ble, rayer k, cuti bln 2 ke ap..even ak tau ma ak mngharapkan ak balek bln 2 nie, tp ak ader reason sndiri(tak prlu tau) n alhamdulilLah ma ak paham reason uh so die xkesah..
        u r d best mum in d world!!(for me[:-)=

        kesimpulannya??paham2lah sndiri..

        Feb 8, 2010

        dikir barat

        dalam situasi tak tau nk bwat ap(pdhal byk kijo tak siap!!) ak terpk utk dgr lagu yg da lame ak tak dgr(kawe donlod teghuh,haha)..well,dl tyme skul agame ak jarang dgr dikir barat, but then da pndah p SASER ak jadik lbey syg ngri sndiri(yeke??)..mulelah ak mncari dan mndptkan lagu dikir barat dari kengkawan. penyanyi dikir barat yg ak paling minat (rasenyer r) adlh Halim Yazid.ader gak yg laen yg bes2 cam cikgu Sulizi, kapilla dll tp ak lbey trtarek utk dgr Halim Yazid pnyer..well sbg halwa tlnge, best gak dgr dan xborink!!hehe..

        bangkit asal_1


        bangkit asal_2



        yg ni lirik jer Halim Yazid tp yg nyanyi en Sulizi..


         layan...
        mebi ni adelah post palng ntah ape2 yg pnah ak post!!(xcerli nk post sal buku "apa ertinya saya menganut Islam" tp ak tatau nk cakap ap (ak bukan jnis pndai bwat sinopsis or ringkasan nie!!)

        Feb 7, 2010

        sedikit perkongsian..

        1)brape lamekah tempoh tama'ninah dalam solat?? sepjg ak blaja, lamenyer adelah kre2 melafazkan subhanalLah dlm keadaan tenang dan tidak cepat2 atau buru2..

        2)apekah taqiyyah dibolehkan dlm Islam?? taqiyyah atau pura2 kafir dibolehkan dlm Islam dgn syarat :
        • terdedah kpd penyeksaan yg boleh mematikan
        • dipaksa utk mengatakan demikian
        setelah 2 syarat ini terpenuhi barulah dibolehkan pura2 kafir atau mengikut tp jk disebabkan takut seksaan jasmani, rohani dll tidak dibolehkan pura2
        taqiyyah spt ini dibenarkan brdasrkan ayat 106 surah an-Nahl yg diturunkan utk Ammar b Yasir
        (sumber : terjemah manhaj haraki jilid 1)

        3)apekah tiada batas dalam kaidah usul fiqh mengenai urusan ibadah perlu mengutamakn diri sendiri (novel KCB)?? ader yaitu adil. dlm hal keutamaan diri dlm beribadah perlu didasari dgn sifat adil yaitu meletakkan sesuatu pd tempatnyer..contoh, dlm hal wudhuk, jk berbaris utk wudhuk maka tak boleh kte memotong barisan dgn alasan mengutamekan diri sndiri tp perlu bersikap adil yaitu yg lmbat blkg dan yg awal di dpan..namun dlm etika sbg muslim, dlm hal2 biase spt tempat duduk dlm majlis maka jk si A yg duduk di kerusi A berlalu sebentar (ke WC etc) dan si B duduk di kursi A, kmdian si A kmbali utk duduk, maka si A lbey layak utk duduk di kursi A dibanding si B.. (sumber : Pak Muchlis dan etika Islam)

        4)apekah tujuan hidup??hal ini byk jawapannyer dan salah satunyeradlh mati husnul khotimah..y??bcoz tujuan adelah maksud akhir so tujuan hidup adelah mksd akhir dari idop yaitu husnul khotimah..

        5)ni based on novel Munajat Cinta yg ak blom smpat khatamkan laei..!!
        1.    “Sahabat sejati adalah dia yang tidak pernah meninggalkan diri kala senang atau sengsara, kala suka atau bahagia”. “Bukan sahabat ketika dia dekat hanya di saat suka dan bahagia, lalu pergi di kala sedih dan duka. Hati manusia adalah sahabat bagi dirinya. Sahabat sejati adalah manakala hati sang hamba tidak pernah mengeluh, kecuali penuh dengan munajat cinta kepada-Nya. (baca QS ar-Ra’d:28), ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram…”(pg 71)
        2.    “Hanya hati yang kosong dari zikir sajalah yang merasa takut. Ketakutan hanya muncul dari kekosongan iwa dari asma-Nya. Siapapun orangnya yang menjadikan hatinya  berzikir kepada Allah, maka Allah akan memberikan kepadanya nikmat keberanian”.  (pg 72)
        3.    “Kejahatan adalah ketiadaan (Analisislah Murtadha Muthahhari, Keadilan ILahi (Bandung: Mizan), Oktober, 1997, pada bab “Kejahatan”, hlm 115-129)
        ." Apabila diri dibiarkan untuk tidak mengerjakan kebaikan dan kebenaran, maka diri akan kosong dan hampa dari kebaikan dan kebenaran. Itulah diri yang diliputi kejahatan”.(pg 72-73)
        6)ni based on novel KCB (petikan kate2 ibn Athoillah)--(kredt to Jue yg pnjamkan novel uh)
            • tanda diterimanya/bermanfaatnya ilmu itu nampak pd bekasnya yaitu, jika dgn itu kau smkn takut dgn Allah dan semakn baik ibadahmu kepada-Nya, maka itulah tanda ilmumu benar2 bermanfaat. Jika sebaliknya maka berhati2lah saudaraku!!  
            • tidak ada yg bisa mengusir syahwat atau kecintaan pd kesenangan duniawi selain rasa takut kpd Allah yg menggetarkan hati, atau rasa rindu kpd Allah yg membuat hati merana

          Feb 6, 2010

          imbas kembali..

          tetbe tringat zaman kecik2 dulu..mase kecik2 dl, ak tak pikir utk org len pn, juz pk utk diri sndiri jer..ak slalu rosakkan mainan adik ak scre tak sngaje, mmbwatkan ak pnyer adik marah gler kat ak..ak jugak slalu ponteng solat, puasa dll smpaila darjah 4(tak solat=rotan)..tyme2 kecik dl, b4 abg ak yg paling dkat margin umo ngan ak masok asrama, ktaorg n akak2 ak yg blom masok asrama slalu maen brsame,adik ak kekadang jer coz die slalu folo parents ak keje..balek jer skul,msti ader xtvt sama ader maen boling gne botol dan bola, basket gne bakul, cabaran mcm "di mana Joe Jambul" gne sgle bnde yg bole digunekan dll..selalu ak ngan abg ak yg menang, akak ak pulak mesti cakap, "tak aci, oghe llaki lawe ogh ppue,msti la llaki mene", tp abg ak slalu cakap, "la, aci doh ni, paling bsar nge paling kecik, tngah nge tngah" ak tak paham pn ap abg ak cakap tp mgkn tahun lahir dan umo yg die mksdkan :(ak(90-mase tu 5-7taun),akak1(88),akak2(87),abg(85))..kan 85+90=88+87..!!
          besides, pnah gak ak trlanggar basikal yg ditunggangi sorg dak pompuan dan dak pompuan tu adelah org yg slalu ak n akak ak fire ngan abg ak,haha..abg ak cakap, die malu gler ngan budak pompuan uh disebabkan ak,haha..kasihan!!(sape suh die cakap cross jalan ble takde kete n moto, cakapla ble takde kndraan or kete,moto n basikal dll..=p
          mase kcik,ak memg jenis nakal,dat y slalu kne rotan ngan ayah ak..ak kuar umah dan balek tak kurang dari jam 6.30p.m since ak 6taun..mase 6taun n darjah 1,ak folo abg ak, tp pas die masok asrama, ak kuar ngan kengkawan ak la pulak..ak stop jap habit uh mase darjah 4 tp smbung mase drjah 5&6..masok asrama da kurg gaul ngan kawan2 sekampung atau kg sblah..
          ader byk kesah mase kecik2 dl, tp prubahan ak ke arah lbey baek brmle since drjah 4(10taun) dan turning point mase ak masok skul agama (f1)..since ak drjah 4, mcm2 ak kne bwat sbg sorg muslim, walau awal2 sbb trpakse tp alah bisa tegal biase, btol tak??smpai pnah skali ak ngan adik ak nanges sbb tak smpat solat jemaah brsame ngan fam yg laen, ak mase tu da pk tanak solat slagi takder yg jadik imam dan brtrusan salahkan diaorg sbb tak tgu ak n adik ak slsai mandi..ak mase tu tak brani nk jadik imam dpan abg ak..!!tp stlah dipujuk, ktaorg solat jugak (ak da lpe ktaorg solat jemaah k sndiri2)..tp skrg, lau tak jemaah, ak tak nanges pn (byk noda dlm hati=>keras hati)..
          dat all for today..

          p/s: here is the link to my another blog: MY

          Feb 4, 2010

          hari "malang"kah??

          hari nie ak bwat sth yg scre xlangsung menampakkan hasil ke.. ak!! ak xtau nk isi aper bg mgntikan ".." uh..
          kesah 1
          pg tadi ak cam biase trbabas smpai trlpas klas pagi yg 7.30..xkesahla coz klas kol 9.20 ader laei (bisik lam hati)..lpas mandi ak pon siap2 nk k kampus II, tp hati da mule rase xsdap..first ak trpk nk pakai kmeje, t-shirt oblong or baju koler (ak xpnah laei kat UKRIDA ni pening nk pakai baju aper coz bese ak ikot instinct ak jer)..tp pagi td ak sdikit pening nk pakai baju mane(ati rase xslese nk pakai dan brsiap k kampus)..ak pk2, last2 ak pakai kmeje purple..
          on d way nk p kampus ak trpk knape la ak xpakai t-shirt koler jer tadi..ingat nk patah balek dan malas nk p kampus dah(lau p pn yg ptg)..tp ak kuatkan ati jugak utk pegi (dgn rase xsdap hatinyer..)
          sampai kat kampus, ak msg adib, no ans..ak msg dabell, die cakap klas da nak abes n klas yg spatotnyer kol 9.20 dibawak k 12.30..(well, ader mkne jugak rase xsdap hati ak tadi)..ak da pk nak balek tp pk2 balek cam malas..so ak tgu la smpai abes kol 2..penantian agak brbaloi coz kelas rekombinasi gen ak dpt ilmu jugak, dan klas tmbhn (tygn) jugak dpt manfaat..so xkesahla, lgpn die tnjuk reslt bio part ibu Rina pnyer mase tu.. so scre xlangsung ak tau reslt ak yg fail tu (memg da agak dari awal,hahaha)

          kesah 2
          then ptg tadi, dkat2 maghrib, ak skali lg bwat sth yg "xbrbaloi"..ni gara2 buku praktikum ak yg bwat hal..ak da panas (sbb xbukak kipas), ditambah vertebra praktikum yg trpisah dari buku dan xbrjaye dimasokkan smle bwat ak lg panas (trpk cmne la nk praktikum besok lau buku still xdibaikpulih..)..so ak pn kuar la p snapy dgn tujuan utk tukar tulang buku prktikum uh..mase nk kuar, ak da rase xsdap ati melihat langit yg mcm nk ujan jer but then ak p jugak tnpe bawak payung coz ingat nk p kejap jer then trus balek..sampai2 kat snapy, ramai org la pulak!!..so ak tgal buku praktikum dan k Uranus yg xjaoh dari situ, bli ap yg patot dan xperlu..mase lihat2 buku,komik dll, kedngaran azan yg kendian dipayungi bunyik ujan yg awalnyer turun dgn perlahan dan kendian makin laju..pas bli, ak patah balik k snapy -mase nk masok ader sorg pekerje kluar smbil mate melilau kiri kanan- then ble ak masok jer da xder org laen slaen pekerje yg tngah memasang tulang baru kat buku praktikum ak..xlame pastu sorg pkerje masok, rupenyer pkerje tadi cari ak utk cakap da nk siap, so dgn herannyer die cakap, "tadi cari di luar, rupanya ternyata di sini aja" (ak pk, die ni mksdkan ble??)..
          sbab ujan lebat, ak yg xder plhan trpaksela tgu bwat bbrpe ktke smpai la waktu menunggu abes coz maghrib da nk abes!!so ak redahla ujan..stop kat kdai dkat2 uh utk usha kot2 la ader payung, kbtolan xder so balek ngan tangan kosong la ak (brg yg dibli ader dlm beg)..itulah kisahnyer..tamat sudah kisah hari ini..time utk hafal formula probabilitasi.."no live w/out life, but it's ok w/out life"..
          kesimpulannyer : gunelah instinct dan observasi utk menilai situasi dan baek buruk sst hal, dan
          sediekanlah payung sblom ujan, huhu..