Mar 28, 2010

itu aku..

Lukisana Alam -Hijjaz-
Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu *aturan-Nya*)

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaan-Nya

Usah mengharapkan kesenangan
Dalam perjuangan penuh pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
(Begitu ajaran *Maha Penyayang*)

Hasbiallah, Hasbunallah
HasbiRabbi jalallahu Ya Allah

Dalam diam taburkanlah baktimu
Dalam tenang buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
(Di) dalam jiwamu itu 
Ya Allah peliharalah diriku zahir dan batin
Janganlah pandanganku itu jatuh ke dalam hatiku
Kurniakanlah kekuatan sabar agar dapatku pelihara diriku dari godaan nafsu dan syaitan
Sungguh ujian-Mu sangat berat buatku 

Tiada yang mengetahui selain-Mu
Hanya pada-Mu aku mengadu
mengharap belas kasihan-Mu Ya Allah
agar terselamat diriku yang serba dhaif dan lemah

kerana aku hanyalah insan yang punya secebis iman
kuharap diberi kekuatan untuk melawan
kerana tanpa-Nya pasti kuturuti nafsu dan syaitan
sebagai boneka dan bahan mainan

Mar 27, 2010

Yogya-end-

bismilLahirRahmanirRahim

hope ni adelah last part aku cakap bout wisata ke jogja utk trip ini..xcerli,ade je cter pjg lebar kat draft tp malas nk post coz malas nk sambung menulis kelak bout wisata itu..

hari ke-3 (20/3/10)

Lihat lahar gunung merapi (bunker, lahar, lembah, souvenir)
rating - interna : **** ; eksterna : **

Candi Prambanan (candi, museum candi)
rating - interna : *** ; eksterna : ***

Plaosan restaurant (tempat makan)
rating - interna : ** ; eksterna : **

Malioboro siang hari (kedai2 brgn Jogja etc=>shopping)
rating - interna : *** ; eksterna : ***

kesimpulan dari wisata kali ini..
1) setiap ciptaan Allah itu ade hikmah..setiap kali memandang keindahan ciptaan Ilahi ingatlah kepada-Nya, yang menciptakan keindahan yang tidak tertanding dan tak terbantahkan maka sucikanlah Dia (tasbih) setiap melihat keindahan ciptaan-Nya itu dan pujilah Dia yang telah berikan kekuatan dan akal untuk manusia mencantikkan lagi bumi ini (binaan dll)..(lihat makhluq ingat Khaliq)

2) juga pabila melihat keruntuhan sesuatu pemerintahan ambillah pengajaran daripadanya

3) besides, ingatlah, agama yang diterima di sisi Allah hanyalah Islam..sungguhpun para pendeta dan sami beramal sebanyak mana pun, tiada nilai amalan mereka di sisi Allah selagi mereka tidak mentauhidkan Allah dan mengikut syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad sallalLahu 'alaihi wa sallam..
*p/s sedikit renungan : adekah amalan kte diterima Allah? sah itu mudah tapi maqbul itu??

4) rendah diri dilarang tapi rendah hati (tawadhu') itu baik lagi terpuji, maka seharusnya kte tawadhu' dan tidak sombong kerana Allah benci orang2 yg sombong (kibr)..apekah tande kibr dan tawadhu'?

5) akhir sekali, kerjasama itu penting!!

Jogja..

Hari kedua (19/3/10)

Nurya Craft Kosongan (Handycraft)
rating - interna: *** ; eksterna: ** 

Gua Cermai (distance mulut hge ujung 2km + 1km jalan balik = 3km)
rating - interna: **** ; eksterna: ****

Gurun
rating - interna: *** ;  eksterna: **

Pantai Parangtritis
rating - interna: **** ; eksterna: **

Pabrik Bakpia Pathok Jaya (tempat buat, pengedar)
rating - interna: *** ; eksterna: **

Mrong'os T-shirt
rating - interna: *** ; eksterna: **

Malioboro waktu malam (lepas kol 9pm)
rating - interna: *** ; eksterna: ***

Mar 25, 2010

Istiqamah dalam jalan yang baik

Kumulai dgn basmalah dan hamdalah..
Sesiapa yg Allah beri petunjuk kepadanya, maka tiada yang dapat menyesatkannya(fa man yahdihilLahu fa la mudhillalah)
dan sesiapa yang Allah sesatkan maka tiada yang dapat memberinya petunjuk (wa man yudhlil fa la hadialah)

pasti ayat di atas sudah biasa kita dengar, kan?(juga ayat lain yang bawa maksud lebih kurang sama) Kata2 yang biasanya sebagai pembuka bicara oleh penceramah2..
namun dalam kita sedar atau tidak, ada yang keliru dengan ayat itu dengan mengatakan, "jika begitu, apa guna buat baik etc2 jika semuanya ditentukan oleh-Nya yaitu sama ada mendapat petunjuk atau tidak"..

perkara sebegini biasa bagi orang2 yang kurang yakin terhadap janji Allah..-siapapun pasti sering dihasut syaitan kerana memang itulah kerjanya (2:168-169), moga sentiasa dipelihara-Nya-..yakinlah, Allah Maha Adil dan Maha Berkuasa dan telah tercatat di dalam wahyu agung bahwa Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum melainkan setelah mereka sendiri mahu berusaha mengubahnya.
(boleh refer SINI, tafsir surah ar-ra'd ayat 11 dan juga SINI, tafsir surah al-Anfal ayat 53-54)
Jadi, janganlah kita lalai dan leka dengan nikmat dan rahmat Allah hingga Allah menarik semula nikmat tersebut dari kita!!
Ini seperti dalam ayat 93 surah al-Baqarah "..Dan diserapkanlah ke dalam hati mereka itu (kecintaan menyembah patung) anak sapi kerana kekafiran mereka.." pada ayat ini tampak pada kita bahwa Allah menyerapkan rasa sayang menyembah patung kerana mereka memang sudah kafir (rasa cinta sembah patung wujud setelah mereka sendiri menolak kebenaran aka ingkar)..jelas pada kita bahwa kita boleh memilih mahu ikut jalan Ilahi atau ingkar (tidak dipaksa untuk ingkar)..Allah menunjuki orang yang taat dan berusaha menndapatkan hidayah-Nya dan menyesatkan orang yang ingkar dan menjauhi-Nya.. Kita mahu enjoy di dunia (Allah beri kita waktu di dunia hingga tiba suatu saat semuanya hilang-ajal menjemput pulang- [2: 36]) pun boleh tapi akibatnya tanggung sendirilah

sungguh Allah menyediakan bagi kita jalan keburukan dan kebaikan dan atas kitalah mahu pilih jalan yang mana sebagaimana firman-Nya, "Demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaan)nya, maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaannya. Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu). Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya. (91: 7-10)
dan benar Allah boleh memberi petunjuk dan hidayah-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya namun tidaklah semuanya begitu. Dan bukanlah bermaksud kita tidak perlu melakukan apa2 (tunggu hidayah Allah datang!!??) sebaliknya kita perlulah berusaha untuk mendapatkan hidayah-Nya kerana hidayah Allah itu tidak datang bergolek..Dan dalam usaha itu perlulah ada sabar dan ikhlas disertai doa dan tawakkal yang tidak putus..sungguh, setiap sesuatu itu tidaklah datang dengan mudah sebagaimana Allah nyatakan dalam al-Qur'an "Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan (kebajikan dan kejahatan). Tetapi dia tidak menempuh jalan yang mendaki dan sukar. Dan tahukah kamu apakah jalan yang mendaki dan sukar itu? (Yaitu) melepaskan perbudakan. Atau memberi makan pada hari terjadi kelaparan, kepada anak yatim yang ada hubungan kerabat, atau orang miskin yang sangat fakir. Kemudian dia termasuk orang yang beriman dan saling berpesan untuk bersabar dan saling berpesan untuk berkasih sayang. Mereka adalah golongan kanan (QS al-Balad: 10-18)

akhir kata, janganlah kita menjadi insan yang mana, "Dan mereka berkata, "Hati kami tertutup" Tidak! Allah telah melaknat mereka itu kerana keingkaran mereka, tetapi sedikit sekali mereka yang beriman". (2: 88)..hati mereka tertutup kerana kesombongan dan kedengkian mereka..sebaliknya jadilah orang yang sentiasa ingin berbuat bakti dan sentiasalah kita memohon kepada-Nya agar dipelihara dalam jalan yang lurus (sebagaimana sering kita lafazkan melalui bacaan al-Fatihah) sesuai fitrah kita yaitu Islam -tunduk dan patuh kepada-Nya- (30: 30)

sebagai penutup, disertakan doa agar istiqamah dalam jalan yang baik: Ya Allah aku mohon kepada-Mu keteguhan dalam segala urusan dan ketetapan hati di atas petunjuk. Kami mohon kepada-Mu hati yang bersih dan lidah yang jujur. Kami memohon kepada-Mu kebajikan yang Engkau ketahui dan kami berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang Engkau ketahui dan kami memohon ampun kepada-Mu terhadap apa yang Engkau ketahui, sesunnguhnya Engkau yang Maha Mengetahui hal2 yang ghaib. Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati di atas agama-Mu, wahai yang mengubah-ubah hati, ubahlah hati kami kepada taat kepada-Mu (riwayat Muslim)

wallahu a'lam (salah silap sila tegur)

terpikir nak menulis lepas terbaca:
http://azzariyat.com/biar-saya-jadi-perogol/
dan tafsir beberapa ayat dari surah al-Baqarah di:

Mar 23, 2010

wisata ke Djogdja..

bertolak pd 17/3/2010, jam 7.40pm dari pasar senen ke jogja menaiki tren kelas ap ntah tp harge tketnyer Rp 130k-pergi shje-..

smpai di stesen jogja jam 4.30pg 18/3/2010

sblom mulekan prjalanan ktaorg bayar Rp 300k utk penginapan slme 2hr2mlm di hotel puspa indah dan upah driver sepjg di sane

hari pertame :
1) candi borobudur : candi, taman, museum kapal, museum pecahan candi, pemeliharaan hewan-sket jer-
rating > (faktor interna : **** ; faktor eksterna : *********/2 (4 1/2)

2) ukiran perak dan kerajinan (+ souvenir)
rating > faktor interna : *******/2 (3 1/2) ; faktor eksterna : **

3) ketep pass : ade kedai2 biase, tgk gunung merapi dan merbabu
rating > faktor interna : *** ; faktor eksterna : ****

4) Taman Wisata Gunung Merapi (bukan gunung Merapi itself ok!!) : mini waterfall, panjat gunung
rating > faktor interna : **** ; faktor eksterna : **

5) Hotel Puspa Indah : tempat penginapan
rating > interna : *** ; eksterna : ***

6) kedai batik : pakaian, souvenir
rating > faktor interna : ** ; faktor eksterna : *

7) restoran Boyong Kalegan
rating > faktor interna : **** ; faktor eksterna : ***

8) mister Burger
rating> faktor interna : **** ; faktor eksterna : **

rating uh ak bwat sendiri ok, so nk tau tmpat uh dan mknn uh memg bez ke tak kne acu cubo tra teh sndiri..
faktor interna adelah faktor yg pengusaha tmpat uh bwat sndiri spt layanan, hygiene, nilai estetika etc2 while eksterna adelah faktor luaran yg pengusaha tak kuasa utk usahekan mcm jalan ke tmpat tu dan scenery yg bley dilihat dari situ..

Mar 13, 2010

malas punye pasal

bismillahirRahmanirRahim
akhir2 ni aku tersedar satu kekurangan yang amat besar yaitu sindrom kurang ilmu..bukanlah ilmu medic, bio k ap tp satu ilmu penting, berkaitan agama sendiri. dan aku lbeh cenderung bwat hal2 yg lagho..astaghfirullah..

walhal sebenarnya, hal2 ini amatlah penting kerana tnpe ilmu2 ini hidup kte confirm hilang arah. Ingat lagi blaja mase skolah menengah dl bout Imam Syafi'e dan teringat kata2 beliau yg mksdnye lbey kurang bgini, "kalau mahukan dunia perlukan ilmu, kalau mahukan akhirat juga perlukan ilmu dan jke mahukan keduanya juge dgn ilmu"..so paham2lah, yang paling penting adelah ilmu. Juge prnah trdgr prnyataan "amal tnpe ilmu itu sesat" (nk menyatekan amal yg tidak disertai ilmu itu tertolak)..Sia2lah amal yg tidak disertai dgn ilmu.  Satu kisah smse saidina Umar radhiallahu anhu mengambil kunci baitulmaqdis dari tangan paderi kristian slpas pmbukaan baitulmaqdis, saidina Umar rah. menangis melihat org2 kristian beribadah krne sia2 amln mrke dan kelak bakal dihukum Allah.
Sungguh, ini smue perlu kpd ilmu. Ilmu utk mengenal diri, kenal Tuhan, sahihkan amalan, dekatkan diri kepada-Nya. Tanpe ilmu kte mudah shje diperangkap oleh syaitan spt kisah seorang jahil dan seorang 'alim. Si jahil sedang bersolat dan di dekatnye ade seorang 'alim. Syaitan tidak berani mengganggu bukan krne takut kpd orang yg sedang beribadah namun takut kpde si 'alim.


Hanye dgn ilmulah kte dapat mengobservasi diri, hati dan amal. Tanpe ilmu susah utk kte check diri (muhasabah) krne kte tidak tahu apekah yg kte lakukan itu benar atau salah. Pecahan ilmu amat luas dan kte tidaklah dituntut utk tahu semue ilmu agama. Minimum tahu yg membawe kpd sah amalan kte, seperti tahu care solat, puasa dll dengan betol dan tidaklah perlu smpai ke mslh2 furu' dan mslh2 rawi dll krne itu diserahkan pd mrke yg ahli. Namun akhir2 ini aku merasekan satu keperluan utk tahu lbeh lanjut memndangkan since aku dok di cni aku trdedah dgn bermacam hal yg boleh menggugat iman dan amal. So, perlu kpd ilmu utk menguatkan hujah dan tingkatkan keyakinan krne amal dgn ilmu inilah yg akan jadi bekalan di akhirat kelak. Dan spt dikatekan saifulIslam dalam salah satu ceramahnya smse membahas 7Habits of highly effective muslim, beliau menyatekan kte hari ini hilang pedoman ibadah. Beramal sekadar menunaikan kewajipan dan lpe inti dari amalan tersebut. Amalan yg dilakukan tidak menambahkan rase kehambaan kepada-Nya. Hal yg same dinyatekan Pak Muchlis bout solat. Kte melaksanakan solat tp tidak menegakkannya.

Akhir sekali, ingatlah, menuntut ilmu itu wajib keatas setiap muslim laki2 dan wanita yg mukallaf. Seseorg anak Adam tidak bermanfaat setelah kematiannya melainkan 3 yaitu doa anak yg soleh, sedekah jariah dan ilmu yg bermanfaat. Juge, dari 3 bnde yg ikuti kte kubur (kluarge, harte dan amal), hanye amal yg tetap dan tidak pulang. Justru amat penting bg kte memastikan amal kte ini dilakukan sebaeknyer. Besides, Allah tidak memandang kpde rupa dan harta hamba-Nya tetapi Dia melihat kepada hati dan amal hamba2-Nya. Dan utk membaiki hati dan amal, itu perlukan kpde ilmu..
 addin-unnasihah
wallahu a'lam

Mar 12, 2010

kehidupan

bismilLahirRahmanirRahim..
puji2an bg Allah atas sgle nikmat dan kurniaan-Nya..
dah lame hati ni tergerak utk menulis tapi tak tahu mcm mane nk sampaikan
tapi kali ni aku cube rangkumkan smue skali (ingat nk tulis asing2) so kalau takder salingkait tu maaflah..
tulisan ini, spt biase, brdasarkan observation dan pengalamn baek pada diri sndiri maupun sekeliling

Islam gemilang kerana ade semangat jihad demi Allah dan rasul. Dan semangat jihad ini didorong oleh banyak faktor seperti syahid dan sebagainya. Namun semangat ini cube dilemahkan dan dihilangkan oleh golongan kuffar dek kerana mereka takut dgn kebangkitan Islam. Untuk melemhkan, mereka katekan ia sbg terorism dan banyak usaha utk menegatifkan pndgn trhadap umat Islam. Aku akui ade umat Islam yg konon mahu berjihad namun krne silap dlm memaknai jihad make jadi teroris. Namun, jihad yg sbenar tidaklah same dgn terorism dan tidaklah dilakukan secare membute-tuli. Islam adelah agama yg menekankan kasih syg dan perdamaian serte kesatuan atau jamaah, justru jke jln penyelesaian tnpe perang ade make pilihan utk tidak berperang adelah lbey baek. Dalam satu ceramah us Zahazan dalam membincangkan tokoh perang salib yaitu Solahuddin al-Ayubi, beliau menyatekan bahwe Rasulullah pernah bersabda bahwe jihad akan berterusan shge qiamat. Namun siape dan di mane tidaklah dirincikan dlm perbincangan itu. Namun pernah terdengar bhwe tanah yg dimaksudkan adelah baitulmaqdis.
 
Allah memerintahkan kte utk berjihad dgn seluruh harte, jiwe dan raga. Dari sini dpt dilihat bhwe jihad bukan hanye berperang melawan kuffar malah juge melibatkan melawan diri sendiri (nafsu) dan ramai ulama' yg memperkatekan mengenai jihad melawan nafsu seperti hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah dan ghausul a'zhom Abdul Qadir al-Jilani dlm kitab2 mereka. Selain itu, kte menggunakan segale kemampuan dan ape yg kte ade utk menguatkan dan memajukan umat Islam adelah juge satu jihad.

Namun persoalan timbul, bgmn akan ade smgt jihad jke umat Islam sendiri berpecah belah dan saling menjatuhkan satu same laen? Ini kerane, umat Islam tidak bergerak sendirian tetapi secara jamaah oleh kerana itulah ade da'wah dan ukhwah. Rasulullah adelah rahmat bagi seluruh alam dan diutus pada saat manusia hilang panduan dan jauh tersesat demi untuk membetulkan kembali aqidah dan akhlaq. Rasulullah akhirnye berjaye menyatukan manusia2 ini di bawah panji Islam, pdhal kte smue tahu bgmn sikap para sahabat sebelom masok Islam, bgmn sikap mrke, bgmn berbezanye ideologi mrke namun Rasulullah berjaye menyatukan mrke smue di bawah satu aqidah yg same dan sgle sifat tadi tidak dihilangkan sebaliknyer dialih dan diolah ke arah kebaikan-Islamisasi-. Namun umat Islam kini, walaupun same aqidah namun disebabkan hal2 kecil sanggup bertelagah sesama sendiri. Ingatlah, perbezaan pndgn utk dirai dan dimanfaatkan bukan sbg faktor perpecahan dll. Dan utk menghubungkan ini semua, perlu kepada mengambil sikap cbe memahami sblm mau diri difahami. Kite tidak tau ape yg terjadi namun sudah ingin menghukum, dan kte tidak tau hal itu namun sudah mau menyatekan kte benar dan org laen salah. Hal ini biase terlihat dlm bidang fiqh esp ibadah lahir spt solat dll.

Kesatuan ini bermula dari unit terkecil yaitu keluarga. Justru peranan ibubapa lah yg paling utama dlm mmbentuk perpaduan ummah-pndapat pribadi-. Ini kerane, parents bertindak sbg guru dan pendidik pertame anak2. Merekalah yg mencorakkan bakal2 muslim sejati. Sebuah keluarga muslim (baitulmuslim) haruslah menerapkan nilai2 Islam dan mempraktikkan baek trhadap diri sndiri maupun anak2. Dlm hal ini, parents (dan jugak da'ie) perlu bijak dlm menjalankan amanah Allah yaitu mendidik generasi Islam yg menjadikan al-Qur'an, sunnah dan nilai2 Islam sbg panduan dan jalan hidup. Peranan same dimaenkan oleh pndakwah. Namun pendekatan yg btol amatlah perlu krne skali trsilap make buruk akibatnye.

Namun spt dinyatekan lbey awal, kte tidak boleh menjadi pihak yg syok sendiri-rase sndiri btol- sebaliknye perlu tunduk pade kebenaran. Jgnlah kte menyombongkan diri trhadap kbnaran krne ego dll. Justru bg akulah, statement "org2 tua makan garam dulu" tidak salah namun tidak jugak betol di sgle sudut. So, bg yg lbey tua tidak semestinye sgale kate2nye itu benar dan perlu diikuti krne yg sbnar perlu diikut dan ditaati adelah Allah dan rasul.

Juge, sbg umat Islam, kte seharusnye mengetahui dan menguasai ilmu2 asas sbg muslim dan menjadi keperluan utk kte sentiase memandu hidup berteraskan al-Qur'an dan sunnah. Bacelah al-Qur'an, fahamilah maksudnyer dan amalkanlah isinyer. Pelajarilah sirah dan ambillah pengajaran daripadenyer dan amalkanlah yg termampu.

Akhir skali, dalam buku dasar2 Islam, abul A'la al-maududi menjelaskan dengan rinci apekah yg membezakan seorang muslim dan kafir dan bgmn seorg muslim boleh mnjadi spt kafir ble mane ia menolak utk melaksanakan perintah Allah dan tidak mau berhukum dgn hukum Allah. Juge dinyatekan bhwe 3 hal yg mmbawe kpd kesesatan yaitu nafsu, adat dan mengikut bangsa laen krne lihat kejayaan dan kemajuan mrke. Dalam ceramah us Azhar Idrus dlm membahaskan isi kitab asas fardhu ain, menjelaskan perbezaan munafiq, kafir dan fasiq. Bezanya adelah pade aqidah dan syariat. Tnpe aqidah yg benar make kte tergolong munafiq-i'tiqadi-, tnpe syariat yg benar kte tergolong fasiq dan tnpe keduenyer maka kte adelah kafir. Justru amatlah penting utk terus memperbaharui iman dan Islam agar sntiase trplihare. Aqidah yg benar menjadi asas muslim sejati. -cukup dl, ni pun dah panjang!!-
(SELESAI : JAM 11.45 WIB) (TEGURLAH JKE ADE SILAP KRNE "AD-DIN AN-NASIHAH"-agama adelah nasihat-)
-Wallahu a'lam-

Mar 4, 2010

black shadow

ni bukan entry pasal black widow k blackberry tp black shadow!!
alkisahnyer, smlm ak jejalan ngan fikri then die bwat aksi pijak n kick my shadow..then ak ap lagi,bwat la aksi mengelak!!haha..
tp bukan tu tujuan ak mnulis, cme nk cter sal prsoalan yg timbul kat kpale ak..knapekah kte ade bayang??knape Allah cpte bayang?? utk tentukan waktu solat semate2 kah? xmgkn..stp ciptaan Allah pasti ader tujuan yg kekal, lau tntukan waktu solat skrg da gne jam etc, ade k org tgk saiz pnjg pndek bayang tntukan waktu zohor dan asar skrg??ntahla..

ak tnye org yg ader -yg xbalek- tp no answer given so ak pn bwatla kesimpulan sndiri yaitu, "walau siapa pn kte, walau di mana jua kte brada, walau stinggi mane dan etc2 namun kte still xleh lari dari byg2 sndiri dan still kte akan pijak byg2 kte itu, dan org laen pn bley pijak byg2 kte..so xkesahla sape2 pn, Bush k, Osama k sape k, still perlu brpijak di bumi nyate yaitu pijak diri sndiri!!-bayang-..well even ramses II pn..!!

apekah ak mngarut ni??..ak xdapat nk smpaikan ap yg ak nk cakap senanyer!!-tatau cmne nk cakap-..tp mudahnyer ak nk cakap jgnlah kte sombong dll coz kte hari2 pijak bayang sndiri dan kte di sisi Allah mcm bayang2 tu jer, xefek ap pn kat jasad dan xder hak apepun..samelah kte di sisi Allah, kte takde hak nk gne nikmat-Nya seske hati(bayang hamba jasad, kte hamba Tuhan), dan even ap pn yg kte bwat, smue tu tak efek pn pd Tuhan tp smuenyer akan kmbali pd kte..besides, bayang hanye ade jke ade cahaya, macam ktelah, kte ade bcoz ade Pencipta yaitu Allah 'azza wa jalla..dat's all, ak ader keje laen nk bwat,so, assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh (melalui satu ceramah, ak dpt tau kata "taala" pd salam takde dlm sunnah)

^walLahu a'lam^

Mar 2, 2010

usia mara da 44taun..!!

tadi k park lane hotel utk makan2 free..-lau bayar sndiri abesla..- well, makan agak mengecewakan coz cepat sgt kenyang..tak mau cakap byk sal makan, syukurlah dgn rezki dari-Nya..dahla transport free, makan pn free, lau nk komen jugak tataula..!!-tp still bungkus bawak balik coz smue tamau mmbazir-
wokeh, mau habaq sal ape yg dpt ak simpulkan -simpul k??- dari majlis tadi..

kumula bicara dgn puji dan syukur pada Ilahi atas sgale nikmat dan kurnia-Nya, alhamdulilLah..
baek, majlis tadi diadekan smpena lwtn kerje Dato' Seri Idris Jusoh dan annivesary MARA ke-44..VVIP mlm tadi adelah Dato' Seri Idris Jusoh yaitu pengerusi MARA juga ADUN Jerteh dan Duta Malaysia ke RI, Dato' Syed Munsyee Afdzaruddin Syed Hassan..
majlis trbuke scre lgsg stlah saudara Fahmi bace doa -ade k patot mc uh cakap Fahmi dari 3sakti, taula yg dominate prog uh dak2 3sakti!!ish3-..ok xkesahla asal prog brjalan..

then ditruskan dgn makan dan ader r prsmbhn oleh dak2 3sakti-nyanyian oleh band handkarlz(ntah cmne nk eja) dan sajak MARA-..alhamdulilLah makan mengenyangkan..

then ditruskan ucapan oleh abg Akmal, representative of Malaysia students..then ditruskan dgn ucapan Dato' Seri Idris Jusoh..
what he said??..awal2 die juz cakap sal MARA dan pembahruan dlm MARA spt KP baru, slogan baru dan kata2 smgt yaitu "almaraari" (bukan almari k!!)..slogan MARA adalah global, excellence, competetive..besides cakap jugak sal 1 Malaysia, beliau kate ramai slh paham konsep 1 Malaysia..1 Malaysia adalah konsep yg inklusif yaitu tidak mengenepikan hak2 non-bumiputra dlm pembangunan tp xbrmksd hak2 bumiputra terpinggir, hak mrke tetap trplihare sptmane trkandung dlm perlmbagaan dan konsep ini xbercanggah dgn 5teras rukun ngre..dan jugak sal ekonomi Malaysia skrg yaitu ekonomi ngre sdg mmbaek (dana utk MARA jugak naek) and katenyer Dato' Seri Najib harap taun ni prkmbgn ekonomi mncapai 6% (9 bulan prtame taun lpas, prtumbuhan -ve ; suku akhir baru +ve) dan die jugak cakap, kte patot syukur coz tak ditarik balik k Malaysia even ekonomi gawat,tak spt taun 97/98 yg mane students ditarik balik k Malaysia lantaran kegawatan ekonomi..

dlm sesi soal jawab, ide pertame dibangkitkan oleh Abg Akmal bout scholarship yaitu mohon prtimbangan MARA utk bg beasiswa based on duit rupiah-spt yg ramai harapkan-..soklan ni dijawab oleh duta, die bilang, matawang dan hrge rupiah tak stable so better use RM or dollar coz lau ader pape jadik kat rupiah kte tak rugi trok(lau ak silap maaplah)..(kre tak tercapai hasrat kte smue)..dlm soalan yg ditanyer scre pribadi oleh abg Akmal bout scholarsip utk dak2 klinikal, abg Akmal cakap da dapat greenlight yaitu akan dpt 4juta for d first tyme klinikal year (cam dak JPA)
soklan kedua pulak oleh bro Nabieh (JPA 3sakti) bout 1 Malaysia yaitu adekah dgn adenyer konsep ini brmkne ader quota utk non-bumiputra dptkan scholar MARA..jawapan Dato' Seri adelah tiade coz konsep ni seiring dgn rukun ngre dan tetap mnjage hak2 bumiputra brdasarkan perlembagaan ngre..
soklan ke-3 oleh abg Jai (3sakti) bout latihan keusahawanan utk student oversea di ovrc..jawapannyer stakat ni tiade tapi lau students msia kat indo ni nk sgt2, insyaAllah boleh dipertimbangkan..
last skali harapan dari Dato' duta yaitu beliau kemukekan agar MARA dpt adekan satu prog utk satukan smue ex-MARA nie dan let them contribute back for MARA (kre bukan da abes blaja, da byr pnjaman MARA trus lpas like MARA had done nothing or jadik cam "kacang" lpekan "kulit")..ide bernas itu, kate Dato' Seri Idris akan dipertimbangkan..bukan ape, hal itu prnah dilaksanekan dl smse KEB (kongres ekonomi) taun 1965 dan hasilnye amat baek..
slpas slsai, band 3sakti bwat prsmbhn penutup dan majlis slsai stlah penyampaian cenderamata (k cenderahati??) kpd Dato' Seri..smue pulang slpas brgambar, padatkan perot dan bungkus mknn..

xkesah apepun, ak tau hari2 di sini dilalui spt bese cme mslh cket dgn plan2 yg blom trlksane!!
slsai menulis jam 1.40 waktu WIB

Mar 1, 2010

hukum merokok

ak ni xabes2 cter sal rokok!!..well ni yg ak dpt dari encik youtube tru melayukini.net-fatwa semasa mengenai hukum rokok-


moga Allah bukak hati agar kte mndpt hidayah dan petunjuk-Nya..cintailah Allah dan rasul melebihi sgle yg laen krne dgn itu dpt kte rasai halawatul iman, insyaAllah

wallahu a'lam