Apr 18, 2010

Sebuah Perjalanan

bismilLahirRahmanirRahim..

semalam, dari jam 9.30pg-5.30ptg, aku dan kawan2 serta kawan baru (Hannan-xschoolmate Hani dan Debb-) telah berkunjung ke beberapa tempat dalam siri menemani teman baru mendapatkan buku tempahannya. Agak lumayan tempahannya kerana melibatkan hampir 80buah buku. Dan agak melelahkan buatnya yang mengangkut 70 persen dari buku2 tersebut.

Namun dalam perjalanan itu aku dapat sesuatu yang berguna, baik dari dia, dari teman yang sama2 menemani dan baik dari orang luar yang tidak kukenal background dan lifestyle mereka. Namun berdasarkan pandangan terhadap statement(??) dan gaya mereka (orang luar yang tidak kukenal) aku nampak sesuatu disana (lisan dan amal adalah cerminan hati)

Afiq, aku, Hannan dan Abdul Rauf

Perjalanan kami pertama ke kantor Intermedia, di situ kami semua dapatkan buku. Kemudian ke Robbani Press juga untuk dapatkan buku dan kami semua beli juga buku di sana. On the way ke Robbani Press, kami sempat singgah di kantor PKS untuk solat (Hannan ada link dengan PKS, kot).
 Pak Iswanto, Pak Supyonto(kalau tak silapla), Hannan, Abdul Rauf dan aku
-Afiq jadi photographer-

Lepas itu ke destinasi terakhir yaitu rumah Bapak Ariska kerana Hannan ada urusan bisnes dengan Bapak Ariska, jika ke kantor buku atas urusan bisnes buku agama, ini pula atas urusan bisnes jam. Memang kaki bisnes..Aku, Afiq dan Rauf yang memang tak pandai nak menilai nilai mekanikal, seni, sejarah dan lain2 berkaitan jam hanya mampu terlongo mendengar mereka berbual (bukanlah nak kata kami ini katak bawah tempurung tapi minat masing2)

Ada beberapa hal yang aku dapat daripada perjalanan semalam dan salah satunya adalah fikrah. Dan atas sebab itu jugalah aku beli buku berkaitan fikrah dan visi. Walau pernah membaca buku hasil karangan almarhum Fathi Yakan namun rasanya tidak cukup hanya satu kerana buku beliau sarat dengan didikan berguna untuk kita sebagai individu yang mahu bergerak menuju masyarakat baik sebagai ahli sosial atau sebagai pemimpin masyarakat atau sekadar menumpang dalam masyarakat tersebut.

Akhirul kalam, moga perjalanan kami ini diberkati dan ukhuwwah yang terjalin insyaAllah akan makin erat atas nama dakwah dan ukhwah fillah, amin. Juga moga kami mendapat manfaat dari insan2, situasi dan buku yang kami dapatkan, amin.

No comments: