May 24, 2010

godaan syaitan 2-edited-

bismilLahirRahmanirRahim..

sebelum ini bicara pasal hati, berkaitan dengan bagaimana hati mu'min itu..insyaAllah kali ini berkaitan hal kedua yaitu akal (masih menggunakan buku sama sebagai rujukan)

Dalam Islam, syariat Islam hanya diwajibkan pada orang yang mukallaf yakni berakal dan baligh. Dan kerana mulianya akal maka segala sesuatu yang dapat mengganggu dan menghilang kewarasan akal adalah diharamkan seperti arak dan dadah.

Namun akal yang tidak dipandu wahyu dan ilmu tidaklah berguna. Kenapa? mudahnya kerana akal sebegitu tidak dapat menjadi benteng dari godaan iblis dan syaitan la'natullah. Selain itu akal sebegitu tidak dapat menambah rasa takut kita kepada Allah sekaligus tidak dapat mendekaktkan diri kita kepada-Nya. Dalam buku "Apa ertinya saya Menganut Islam?", Fathi Yakan menyebutkan bahwa akal berperan untuk melihat, mengetahui sesuatu dan sebagainya yang mana kemudian diguna sebagai alat untuk menghampirkan diri kepada-Nya dengan mengetahui dan melihat bukti2 kebesaran-Nya. Inilah yang dimaksudkan oleh ayat "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba2-Nya hanyalah ulama' " (Fathir:28). Ulama' di sini bermaksud orang yang dengan ilmunya maka bertambah rasa takutnya kepada Allah (khusyu'), walau Allah tidak terlihat, namun dia mengenal Rabbnya melalui sifat dan perbuatan-Nya, lantas mereka mengagungkan Allah dengan sungguh2(7in1) dan link ini.
*khusyu'=takut+mengagungkan-Nya; khauf=takut(contoh takut doa tertolak,takut dihukum pada hari kiamat)
So, ilmu yang aku maksudkan bukanlah hanya ilmu agama sebaliknya apa2 ilmu yang boleh diambil iktibar darinya. 
Lihat juga surah ali-Imran ayat190-191.

Namun dalam kita membicarakan soal akal maka tidak dapat lari dari membicarakan ilmu kerana ilmu adalah cahaya bagi akal. Berakal tapi tidak berilmu maka sia2lah akalnya. Melalui ilmulah akal dapat berfungsi berdasarkan fungsinya yang benar. Hanya dengan ilmu yang benar dapat akal digunakan untuk membezakan mana yang baik mana yang buruk. Akal tidak akan dapat membezakan mana maksiat dan mana taat tanpa ilmu.
*sakali lagi, ilmu yang dibincangkan di sini adalah ilmu yang bermanfaat yaitu ilmu yang membuat kita makin dekat, makin takut dan makin tunduk kepada-Nya seperti pelajaran mengenai betapa dahsyatnya azab Allah bagi yang ingkar. Ilmu juga tergantung bagaimana kita memandangnya. Sehubungan dengan hal ini, seorang ahli astronomi mungkin lebih takut kepada Allah dari seorang ustaz kerana ahli astronomi itu melalui kajiannya lantas melihat kehebatan dan keagungan Allah azza wa jalla, ustaz itu pula tidak nampak hal2 begitu. Namun pada masa yang sama astronomer lain pula mungkin hanya melihat itu semua sebagai satu ciptaan yang hebat tanpa melihat kepada penciptanya.

Namun ilmu semata tidaklah cukup; Ilmu haruslah diintegrasikan dengan akal dan amal agar dapat melihat cahaya Ilahi. Sungguhpun ilmu lebih utama dari amal namun tidaklah bermakna kita hanya perlu belajar tanpa praktik (mengenai kelebihan ilmu atas amal insyaAllah aku usahakan maklumat berkaitan dan kongsikan). Apa guna ilmu jika tidak diamalkan dan tidak digunakan untuk berfikir secara benar? Teringat satu hadis,RasululLah sallalLahu 'alaihi wa sallam bersabda, "sesiapa yang Allah menghendaki kebaikan untuknya maka diberi kepadanya kefahaman tentang agamanya" (HR Bukhari dan Muslim). Pada akulah, orang yang faham agama tidak akan menyia2kan ilmunya sebaliknya pasti dijadikan jambatan untuk mencapai redha Ilahi melalui amalan yang ikhlas dan tentulah berdasarkan ilmu yang benar tadi. Ada pepatah Arab, "Ilmu tanpa amal umpama pohon tanpa buah". Sia2lah ilmu yang tidak disertai amal.
*luaskan makna ibadah kepada amal2 yang baik (pada pandangan Allah) yang dikerjakan dengan ikhlas seperti belajar

Akhir kata, semuanya kembali pada sikap kita.(sebarang komen dialu2kan agar dapat dibetulkan yang salah dan diperbaiki apa yang kurang)
p/s to be continued

18 comments:

Anonymous said...

salam...
oit, demam2 pn ley update blog ke?haha...xpe2... so, kire kene imtegrasikn sume la, akal, ilmu dan amal? tp aku xphm cmne nk aplikasikan dlm keadaan org awam, klau kite, ilmu cmne yg kene ade, amal myb ok, and akal..

-DarkChrome-

'abduH said...

hehe,demam makn trok baru stop jap..mase aku tulis yg ni,xdemam trok lg-or mudahnyer masih xtrase demamnye..

'abduH said...

da bincang..basically ilmu fardu ain,tmbhn ilmu fiqh yg berkait dgn life skrg,dan lbey advance tmbhn dari sudut sumber dan dalil naqli
namun yg mesti dipelajari adelah ilmu hati-->ilmu bout bgmn nk pelihara hati dari sifat2 tercela
(ni ape yg aku faham dari kata2 imam Ghazali dlm bidayatul hidayah)

akal perlu sandar pd wahyu dan utk ia berfungsi sbgmn seharusnya,perlu kpd ilmu yg benar pulak

hehe,aku xpandai jawab soklan,mnjawab k x ni?

imamuslim said...

salam..

sorry tuan rumah,tetiba rasa nak mencelah.

ilmu itu definisinya tersangat la meluas maka jangan disempitkan bahawa hanya orang2 agama yang punya ilmu dalam beragama. macam ibadah, masyarakat umumnya memandang solat, puasa itu ibadah tanpa menyedari bahawa aktiviti seharian pun merupakan salah satu bentuk ibadah.

ilmu fardhu ain? ya, itu wajib ke atas setiap muslim. ilmu fiqh ? ya, ia tersangat perlu untuk hadapi kehidupan sehari2 n segala jenis ilmu lagi. but the main thing is..

belajarlah ilmu yg benar.yap, kita manusia biasa.pengetahuan tak tinggi mana.tp kita ada tanggungjawab terhadap agama kita,diri kita. maka perlakukannya sebaik mungkin.

there's a quote by abu saif,

"mana mungkin kita dilahirkan sia-sia"

semoga Allah memberkati usaha kau,aku dan mereka=)

*oh,sorry~sgt pnjg lebar*;p

'abduH said...

darkchrome:dalil dan sumber naqli tu aku amek dari site saifulIslam dan fiqh perbezaan pendapat
-ni ilmu ssorg muslim msti ader,ilmu laen utk kte tunaikan tggjwb sbg khalifah di muka bumi-

Imamuslim:thanx atas tmbhn
cme nk tanye,ape maksud orang2 agama?
hehe,maap ler lau ader jadik salah faham pada konsep dan cakupan ilmu dan ibadah,9t aku edit..

p/s:amek jer

'abduH said...

yup,manusia lahir dengan misi..
insyaAllah
amat takut tersesat di tengah jalan(hal paling ditakuti=tercabutnya iman saat ajal menjemput) nauzubilLah min zalik

Anonymous said...

salam...
haha, aku tanye 1, kau jwb 4..haha, ok2... memandangkan sorg2 pn bg ayat membgn, aku pn nk tmbh la..haha..pikir2... br ingt, pnh sorg guru imam syafi'i ckp psl "tidak halal aku mengambil upah walau sedikit daripadamu"... myb sbb die power sgt kot..haha... tp point aku nk ckp is, kite ptt power cm imam syafi'i... Bukn nk sampai jd ulama, tp part care die menuntut ilmu...

And, psl ilmu memelihara hati dr sikap t'cela? tu kene tanye "pakar cinta remaja" la..haha... nnt aku komen lg klau ade mase..

-DarkChrome-

'abduH said...

DarkChrome:
yup,kte tak disuruh perlu sampai jadik power cam imam syafi'i dlm hal ilmu(mimpi ajola..)tp bley jdkan pedoman on bgmn beliau jge diri dan jge ilmu..(hehe,part ni 9t kte sambung bincang)

haha,betol2,"pakar cinta remaja"..

Zaim Van Java said...

blah r lu!!!!

'abduH said...

Zaim Van Java:asal?haha,cm ley agak jer..

imamuslim said...

salam..

ok dah tu post tu.saja nk tambah je.

orang agama tu macam orang2 yang mmg mengkhususkan diri mereka untuk belajar agama. budak syariah ke usuluddin ke para2 alim ulama' etc2

oh, siapakah 'pakar cinta remaja'? mahu tahu..

'abduH said...

imamuslim:oh,ok2,faham2..aku tnye sbb ader byk plhn jwpn in my mind ble tgk kalimat "orang2 agama" tu..
tak penting pn tau sape yg ktaorg mksdkan ngan "pakar cinta remaja" tp still ak xleh reveal sbb tu tugas DarkChrome-die mle dl,eheh-,or mgkn anda dpt agak?

imamuslim said...

darkchrome? memang sgt dark la kan..konfirm dia xnak reveal.

anyhow, keep on bedah-ing buku best2!^^

'abduH said...

bedah buku?smpai ble pn xmampu..juz share ape yg aku dpt jer..

Zaim Van Java said...

KITA KNE BOIKOT BARANGAN KOREA/JEPUN.... BOOOOOOOO

'abduH said...

ZVJ:ni apesal lak ni??aku lg prefer boikot r****,hehe..ape yg korea/jepun buat smpai ko nk boikot ni?

Anonymous said...

ahhh...
lebay la... haha... spe r****.. tp sure bkn aku, t'belih satu huruf..

-DarkChrome-

'abduH said...

DarkChrome: bace balek komen aku trhdp ZVJ,xder kaitan ngan manusia brnyawa pn sblknyer smue adlh brkaitan bnde xbrnyawe,ish3..cmne lerr ko ley trase?-selagi xder bnde pelik hge xtrpk peliknye,insyaAllah aku xboikot org tu-