Jul 28, 2010

Baru Secebis

bismilLahirRahmanirRahim

Aku bukanlah orang yang tahu banyak benda tapi aku tahu satu hal, sebagai umat Islam kita mestilah berada dalam jamaah. Aku tidaklah bermasalah dalam memilih jamaah (ada sebab2nya). Namun seperti biasa, aku concern dengan kisah di sebaliknya, contoh sejarah penubuhan sesebuah jemaah atau gerakan Islam (Harakah Islamiah). Memang kita dituntut untuk taat dan menyertakan diri ke dalam sesebuah jamaah namun perpecahan yang terhasil dari perbezaan kecil pemikiran pimpinan amat menghampakan.

Setelah membaca beberapa kerat dari post2 dan link2 yang ada pada link2 di bawah ini
ia menambahkan kegusaran kalau2 akan tumbuh lebih banyak harakah Islam lain, tidak kiralah di Malaysia atau di mana sahaja. Aku tahu, semuanya mengharapkan pembentukan khilafah. Tapi, itulah, perbezaan kaedah dan beberapa hal furu' sahaja sudah cukup untuk memecahbelahkan sesebuah kesatuan mereka, seolah begitu rapuhnya perpaduan yang terbina. Sungguhpun aku lebih suka mengikuti kaedah "sertai jemaah yang pertama ditubuhkan yang menjadikan al-Qur'an dan Sunnah sebagai tunjang dan bermatlamat ke arah Daulah islamiyyah. Sekiranya pada jemaah ni terdapat kekurangan, maka kamu masuk dan betulkan kekurangan, tampunglah ia bukan dengan menubuhkan jemaah yang baru"-klik sini dan lihat komen no.14- namun aku tidak merasakan ia kaedah terbaik pada saat ini. Walau apapun terserahlah. Aku bukanlah hendak menabur fitnah namun ingin sekali aku nyatakan: 
BIAR APA PUN YANG KITA LAKUKAN DAN PILIH, BIARLAH ADA SEBAB MUSABBAB DAN SANDARANNYA PADA SUMBER2 TERPERCAYA DENGAN MELETAKKAN AL-QUR'AN DAN HADIS SEBAGAI SUMBER UTAMA..(moga aku tidaklah jadi orang yang hanya bercakap sebaliknya turut bergerak kalau tidak..!!)


Wa Allahu a'lam

2 comments:

Anonymous said...

haha..xpe yus..t kite balek mesia sesame...jgn sedey...i'Allah..Allah bersama dgn doa anak yang baik..hehe..chaiyok!

'abduH said...

anon, apekah kaitan post ini dgn balek malaysia??
somehow,jom balek!! SP comes first derr..