Aug 16, 2010

berkongsi cerita

bismilLahirRahmanirRahim

hari ni dah masuk hari ke-6 berpuasa, dan insyaAllah akan terus berpuasa hingga tamatnya bulan Ramadhan (moga2 sihat2 sahaja sepanjang ramadhan ini)

kali ni nak berkongsi sikit tentang pemikiran simple aku setelah baca pasal hujatan2 kafirun terhadap Islam dan jawapan2 yang diberikan oleh rakan2 muslim terhadap mereka (aku edit sendiri jawapan2 tu,hehe)

1) umat Islam sembah ka'bah, so disimpulkan sembah ka'bah = sembah berhala? dan sembah ka'bah = sembah Allah?
*siapa sembah ka'bah? Tanya kanak2 yang baru belajar solat pun dia akan jawab sembah Allah
*Dalam hadis sahih menjelaskan Bilal b Rabah telah memanjat ka'bah dan berdiri di atasnya untuk melaungkan azan, takkanlah seorang hamba diizinkan memijak atau berada atas dari tuhannya?
*Allah memerintahkan nabi Muhammad dan umatnya menjadikan baitulLah sebagai "kiblat/arah menghadap bukan sembahan". Banyak hal yang boleh prove benda ni, antaranya, baitulLah bukanlah kiblat pertama sebaliknya baitul maqdis.
*dalam agama apapun, mereka ada arah menghadap tersendiri bila melakukan ritual agama masing2, hindu menghadap patung dewa, buddha menghadap gambar ancestors, kristian ke arah timur dan di depan siap ada patung jesus lagi dalam church (adakah ini dikira sembah patung??), jews ke arah baitulmaqdis so logisnya tak pelik pun bila dalam Islam ada arah menghadap tersendiri untuk solat

2) Kenapa perlu ka'bah bukan benda lain? Jews tanya, kenapa bukan baitulmaqdis (padahal diaorg awalnya begitu bongkak mengatakan Muhammad itu dan ini ketika Muhammad masih menghadap baitulmaqdis)
*Itu adalah perintah Allah. Seperti mana mereka, mereka mengatakan tuhan mereka menyuruh berbuat begini dan begitu, so logisnya persoalkan dahulu perintah tuhan kalian. (kaedah usul fiqh: tiada agama bagi yang tidak mahu percaya!!)

Kenapa aku sharing? sebab nak berkongsi lerr, da name pn sharing..Kalo ade kesempatan aku tambah lagi,eheh..dan kalo ader kesilapan sile2lah tego,hehe..
Lihatlah video ini dan nilailah sendiri..(sebagai perbandingan simple utk embriology sila ke link ini)
-Tergelak part dia compare trinity dengan 99 nama Allah, haha, sebab? trinity jelas2 sebut Isa putra Allah dan Mary adalah ibu Isa, sedangkan 99 nama Allah tak menunjukkan tuhan ada 99 sebaliknya menyebutkan sebagian dari sifat2 Allah seperti tercatat dalam al-Qur'an dan bukanlah meletakkan status ar-Rahman adik ke apa kepada ar-Rahim etc2!! adoiyai, orang yang upload video ni pun satu..

 Jika anda bisa menjawabnya, baguslah, jika tidak, bagaimana jika kita dikemukakan secara direct oleh mereka dan kita tidak dapat menjawab?
P/S: sama2lah kita mempelajari dan memahami ajaran Islam dan memohon perlindungan Allah terhadap fitnah2 , agar dengan itu terpelihara kita dari fitnah akhir zaman

Wa Allahu a'lam

No comments: