Aug 7, 2010

Puasa 2

BismilLahirRahmanirRahim..
InsyaAllah kali ini dikongsi mengenai hal kedua yaitu tujuan puasa. Ada beberapa tujuan puasa menurut al-Mawdudi, yaitu:
  1. Mencegah diri dari dusta. RasululLah sallalLahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Barangsiapa yang tidak meninggalakan perbuatan yang keji(dusta) dan melakukan kejahatan(kepalsuan), Allah tidak akan menerima puasanya sekalipun ia telah meninggalkan makan dan minum" (HR Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)
  2. Iman dan penilaian diri. RasululLah bersabda, "Barangsiapa berpuasa dengan penuh iman dan mengharapkan keredhaan Allah, maka akan diampuni semua dosa yang telah lalu". Kenapa? Kerana iman adalah percaya manakala ihtisab pula adalah perlakuan dan pelaksanaan. Hal ini sama dengan orang yang bertaubat, berubah dari jahat kepada baik dan baik kepada lebih baik. Dan taubat menghapuskan dosa2 yang telah lalu.
  3. Perisai dari dosa. Ada sebuah hadis menyatakan, "Puasa adalah bagaikan perisai (dari syaitan). Kerana ini orang yang berpuasa hendaklah (menggunakan perisainya dan) mencegah diri dari hal2 yang tidak patut. Apabila ada seorang mengejek atau mengajak bertengkar dengannya, maka hendaklah ia berkata : Aku sedang berpuasa (dan janganlah libatkan aku dalam perbuatanmu)".
  4. Rangsangan untuk berbuat kebaikan kerana lebih memahami kesusahan dan sebagainya yang dialami oleh orang lain seperti fakir miskin. Lagipula RasululLah bersabda, "Setiap perbuatan manusia memperoleh pahala dari Allah. Satu perbuatan baik, diberi pahala 10-700 kali ganda. Tetapi (untuk puasa) Allah mengatakan : Puasa itu khusus bagi-KU dan AKU memberinya pahala sebanyak yang AKU kehendaki". (Hadis ini digunakan al-Mawdudi untuk menjelaskan mengenai kekolektifan ibadah puasa dan persekitaran yang membantu(jamaah) yang mana kerana itu kebaikan terus bercambah tak habis2
  5. Pahala memberi makanan unutk berbuka. RasululLah bersabda, "Barangsiapa memberi makanan untuk berbuka kepada orang yang berpuasa, maka hal itu akan menjadi ampunan dan keselamatan baginya dari api neraka, dan dia akan memperoleh pahala sebanyak pahala orang yang berpuasa itu tanpa dikurangi sedikitpun"
Moga Ramadha kali ini bermanfaat dan menjadikan kita insan bertaqwa sebagai hasil madrasah Ramadhan (al-Baqarah: 183)
InsyaAllah akan diteruskan bagian akhir. Wa Allah A'lam

No comments: