Oct 27, 2010

Ada Bezanya

salam sejahtera

Kita mungkin biasa dengar words "like", "love" dan "sympathy". Biasanya ketiga perkataan ini dapat dibezakan dengan mudah tapi bila masuk bab hubungan laki2 dan wanita ajnabi, ketiga perkataan ini orang akan campur adukkan sampai last2 dia sendiri tak tahu adakah dia cinta, suka atau hanya bersimpati or berempati dengan orang itu. And sometimes, sebab yang jadikan ketiganya sama adalah fitnah or just mainan kata.

Setahu aku, hubungan dua orang insan yang berada atas jalan Allah dan bersama kerana-Nya biasanya dirujuk sebagai cinta, dan word ini terpakai untuk sama ada sesama lelaki atau dengan wanita. Mungkin pernah dengar orang menyebutkan, "cintailah sesama mukmin" tapi tak pernah (tak tahulah kalau2 ada) orang "sukalah sesama mukmin", begitu juga terhadap orang tua (ortu), kita menyayangi dan mencintai mereka bukan menyukai mereka.Mudahnya, suka tak sedalam cinta. But, still, kalau masuk bab hubungan laki2 dan wanita ajnabi orang kadang2 terkonfius beza keduanya. Dan cinta itu sebenarnya suci (lihat sini-pandai2 tapis ok-)

Besides, dalam situasi sama, orang mungkin nampak empati, simpati dan cinta sebagai sama. Kita hanya bersimpati tapi dianggap orang kita mencintai. Padahal jelas2 cinta itu levelnya lebih tinggi dari simpati dan juga empati kerana cinta merangkumi aspek yang lebih luas berbanding simpati dan empati. Namun still, orang kadang2 terkonfius antara ketiga tersebut.

Nak tahu lebih? Sila2lah ke link2 di bawah or boleh juga kalau nak googling,yahooing,asking dll sendiri
love vs like 1
love vs like 2
love vs sympathy 1
love vs sympathy 2

Last but not least, nak setuju or tidak dengan any part of this post, itu terserah. Setiap orang ada pendapat masing2 so kalau orang berbeza pendapat jangan cepat2 melenting ok. And aku admit, aku pun ada tak setuju dengan beberapa statements dalam link2 yang aku bagi tu (eg: "Remember that jealousy is not a result of love. It is more likely to be a result of infatuation, insecurity or fear of being alone".-interpretasi cemburu seorang suami terhadap isteri dalam Islam tidak seperti yang digambarkan oleh statement itu-), so it's ok to be different..unless berbeza pada benda2 yang tak boleh berbeza macam terhadap kewajipan solat fardhu or hal2 terkait aqidah. Mudahnya, sabar adalah lebih baik dari marah, tapi tak salah untuk marah kerana Allah.


Sebarang kesilapan sila betulkan saya
WalLahu a'lam

No comments: