Oct 20, 2010

janganlah memandai

salam sejahtera

salah satu surah yang wajib dihafal oleh pelajar sekolah agama adalah surah ar-Rahman. Dalam surah itu ada ayat Allah yang jika direnung maka kita akan terdiam berfikir. Apakah ayat itu? Itulah ayat 7-9. Terjemahan ayatnya:
"Dan langit telah ditinggikan-Nya dan Dia ciptakan keseimbangan. Agar kamu jangan merosakkan keseimbangan itu, dan tegakkanlah keseimbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi keseimbangan itu".
Ayat yang mana penjelasannya amat luas. Seluas langit dan bumi. Allah memerintahkan kita agar berlaku adil dan jangan sesekali kita menggunakan akal untuk merosak keseimbangan yang telah Allah tetapkan, itulah sunnatulLah. Dalam muamalat, diaplikasikan maka terhasillah insan2 yang bekerja dengan sifat adil, tidak menambahkan sukatan atau mengurangkan timbangan, tidak menaikkan harga dan tidak pula menyorokkan barangan dengan tujuan yang tidak halal.

Allah menciptakan keseimbangan dalam alam ini, dan Dia telah meletakkan kita, manusia sebagai khalifah di muka bumi agar kita menjalankan perintah-Nya dengan adil dan taat. Agar segala keseimbangan alam tetap terpelihara. Allah memerintahkan agar kita melihat alam ciptaan-Nya adakah padanya sebarang futur atau kekurangan dalam ciptaan-Nya? Kemudian Allah melarang kita melakukan kerosakan baik kerosakan itu dari segi amal2 lahiryah atau kerosakan dalam menjalankan tugas sebagai khalifah. Allah turut memerintahkan agar ada sebagian dari kita menjalankan tugas amar ma'ruf dan nahi munkar.



Sungguh Allah Maha Adil lagi Maha Mengetahui. Dengan keadilan-Nya semua manusia diberi peluang dan dengan keadilan-Nya Dia memberikan peluang untuk kembali kepada-Nya kerana Dia tahu manusia selalu lalai dan lengah. Kerana Dia Maha Mengetahui, Dia mengutuskan seorang rasul khatamul anbia yang membawa ajaran-Nya yang lengkap, meyeluruh lagi melengkapi segala ajaran lain dan syariat lain yang telah diturunkan-Nya melalui lidah para rasul.

Namun akhirnya, kita tetap ingkar dan mahu menyalahkan-Nya? Allah telah beri kita peluang dan manualnya serba lengkap diajarkan dalam al-Qur'an.Jika kita teliti, tiada hak kita untuk menyalahkan-Nya kerana Dia telah mengurniakan kita panduan terbaik yakni al-Qur'an, juga teladan terbaik yaitu para mursalin, dan para sahabat mursalin tersebut. Di samping itu, Dia juga menyediakan ruang dan peluang untuk kita terus bermohon kepada-Nya dan kembali kepada-Nya tanpa perlu kita menggunakan orang tengah, bukankah itu sudah cukup menunjukkan kepada kita akan pemurah dan penyayangnya Allah terhadap hamba2Nya? Walau kita sering melupakan-Nya bahkan melanggar perintah-Nya, Dia tetap memberi peluang untuk kita merasa nikmat hidup di muka bumi, tidak dihancurkan kita sebagaimana umat2 terdahulu dihancurkan!!

p/s:renungilah ayat2 Allah insyaAllah kita akan sedar bahwa indahnya ayat2Nya dan insyaAllah akan kita sedar bagaimana diri kita dihadapan-Nya..
Wallahu a'lam, salah silap sila betulkan

No comments: