Nov 7, 2010

bahasa jiwa bangsa

 salam sejahtera
ni aku post lagi apa yang ada dalam draft.
oh, post "terfikir nak menulis" sebelum ini dah lama aku nak post tapi tak post. Post tu mostly related dengan apa yang aku baca baik dari blog langitIlahi, blog dr maza, blog abu saif, utusan online, harakah daily dll. Ada juga certain parts yang aku baru tambah tapi itu tak signifikan.
mengenai post ini pulak, lagi lama dalam draft, tapi sebab malas post so tak post. Tapi sebab aku tak suka word draft tu banyak sangat untuk hilangkan aku pun post jugaklah..post ini mostly related dengan kegilaan aku nak tahu pasal asal muassal manusia dan bahasa pertuturan mereka (tulisan2 macam hieroglif,paku etc2 aku tak berminat sangat nak tahu lanjut)

Kelompok rumpun bahasa Indo-Eropa: bahasa Sanskrit,bahasa Yunani, bahasa Parsi, bahasa Latin. Rumpun bahasa ini ada pelbagai bahasa dan merupakan rumpun bahasa kedua tertua selepas rumpun afroasia (eg: bahasa Aram)

Bahasa Sanskrit adalah antara bahasa terawal dituturkan. Bahasa Sanskrit Weda telah digunakan sejak 1700 SM hingga kira2 500SM yaitu pabila Bahasa Sanskrit klasik diperkenalkan. Bahasa Sanskrit Weda digunakan dalam penulisan kitab Rgweda, salah satu karya sastera Hindu yang berisi puisi.
Bahasa Sanskrit berasal dari India dan merupakan bahasa terpelajar, berada di samping Bahasa Prakerta yang merupakan bahasa orang awam (bahasa Prakerta kemudian berkembang jadi bahasa hindi, urdu, benggali dll). Bahasa ini merupakan lingua franca jauh sebelum bahasa Melayu dijadikan lingua franca. Setelah bahasa Melayu dijadikan lingua franca di kepulauan Melayu, barulah bahasa ini makin hilang dan tidak dipertuturkan masyarakat setempat. Namun tidak dinafikan, bahasa sanskrit merupakan bahasa penting dalam perkembangan agama Hindu, Buddhisme dan Jainisme.
Antara bahasa yang dikaitkan atau ada kaitan dengan bahasa Sanskret adalah bahasa Avesta (bahasa agama Zoroaster), bahasa Parsi, keluarga bahasa Dravida(eg: bahasa Tamil dan Kannada) dan bahasa Prakerta.

Bahasa Yunani Kuno,seperti bahasa Sanskrit, merupakan bahasa dari rumpun Indo-Eropa. Bahasa ini merupakan bahasa penting bagi penutur bahasa Inggeris sekarang kerana banyak words bahasa Inggeris sekarang diambil dari bahasa Yunani kuno. Selain itu bahasa Yunani kuno merupakan antara bahasa tertua, dan digunakan sejak abad 9 SM hingga abad 4 SM. Bahasa yunani kuno inilah yang telah menaikkan zaman yunani di saat gemilangnya, dipanggil zaman Hellenistik.
Di samping itu, bahasa Yunani direkodkan sejak 3500 tahun yang lampau (dan aku tak tahu, apa beza yunani dan yunani kuno)

Bahasa Parsi merupakan antara bahasa tertua dan lebih tua dari bahasa sanskret. Dipertuturkan dalam kerajaan Parsi, dan ada antara words-nya diambil dari bahasa aram (aramaic)

Bahasa Latin merupakan bahasa yang digunakan dalam zaman kekaisaran Romawi. Kekaisaran Romawi turut menggunakan bahasa Yunani kuno dan Yunani Koine (yunani hellenistik). Bahasa Latin berasal dari latium atau lazio sekarang.

p/s: draft2 lain maybe aku postkan kemudian pulak, masih ada empat draft lagi!!mungkin besok, aku post tiga3 sekaligus..!!(lagi satu tu, aku belum ada idea nak tambah or kurangkan apa, tapi yang ini dan tiga lagi tu, aku tak edit sangat, main post jerr..)

salah silap sila betulkan
walLahu a'lam

No comments: