Nov 10, 2010

Tamadun Lama

bismilLahirRahmanirRahim
oh,aku baru tambahkan draft baru semalam (8/11/2010)!!so that means masih ada dua draft yang blom direlease sebab blom lengkap,haha.. tapi sebab belum lgkp so takleh post dulu..
ini post berkaitan tamadun manusia. Mungkin kita masih ingat dengan kisah bahtera nabi Nuh 'alaihissalam. Menurut catatan sejarah, banjir besar berlaku semasa tamadun Babylon, dan tamadun Babylon tidak terserang banjir, menunjukkan bahwa banjir itu tidaklah melanda seluruh dunia..!! (maaf, lupa sumber, tapi mungkin ada sumber dan pendapat berbeza dalam hal ini)

Antara tamadun2 lama adalah Mesopotamia, Mesir Purba, Indus, China.

Tamadun Mesopotamia dikaitkan dengan para nabi seperti nabi Ishak dan Yaakub yang dikatakan diperintahkan mencari isteri dari kalangan Aram-Mesopotamia. Ada lapan bangsa yang pernah bermukim di Mesopotamia diantaranya yaitu, bangsa Sumeria, Akkadia, Assyria- Babylonia, Chaldea-Babylonia baru, Persia, Guti, Karssita dan Medes.
Ada tiga karya sastera tamadun ini yag terkenal iaitu Enuma Elish (dari abad 17SM), epik Gilgamesh (dari abad 20SM), dan Athrahasis (dari abad 18-17SM), semuanya terkenal dan ditemui dalam beberapa versi seperti versi Akkadia, Sumeria, Hittit, dan Asyur. Yang menakjubkan, ada kemiripan antara karya2 sastera ini dengan teks2 alkitab. Mungkin kisah ini berpengaruh terhadap kisah2 alkitab dalam kitab Kejadian setelah kemasukan kisah2 ini ke Palestin pada abad 19SM.
Selain itu, tampak ada kesejajaran antara kod hukum Hammumurabi dan kandungan hukum dalam kitab Keluaran 21-23.

Tamadun Indus bermula pada tahun 2500 SM dan berakhir pada tahun 500 SM.

Tamadun Mesir Kuno telah bermula sejak 3150SM dan berakhir pada abad 31SM kerana ditakluki kekaisaran Romawi. Suku2 kecil telah terbentuk oleh masyarakat2 sekitar sejak 5500SM. Sejak tahun 4000SM, bagian2 kecil dihubungkan membentuk kerajaan Mesir Hilir dan Hulu. Kemudian pada 3400SM, oleh Menes, digabungkan kedua kerajaan ini membentuk satu kerajaan Mesir yang besar. Sejak 3400SM, kerajaan Mesir diperintah oleh 30dinasti yang dapat dibagi kepada tiga yaitu Mesir Tua (dimulai oleh Menes; 2660-2180SM; jatuh akibat kekacauan; telah mula dibina piramid2), Kerajaan Tengah(Sesotris III-satukan dan bangunkan semula Mesir; 1640-1570SM) dan Mesir Baru (Ahmosis I berjaya halau bangsa Hyksos setelah dikuasai Bangsa Hyksos sejak 1800SM; 1570-1075SM; kegemilangan semasa Ramses II-firaun zaman nabi Musa).
Zaman Mesir Baru paling berjaya dimulai Ahmosis I, kemudian Thutmosis I (kuasai Mesopotamia), Thutmosis III (memerintah bersama isteri iaitu Hatshepsut), Imhotep IV, Ramses II. Setelah Ramses II, kerajaan Mesir mengalami kemunduran. Mesir ditaklukkan Assyria pada tahun 670 SM dan pada tahun 525 SM Mesir menjadi bagian imperial Persia. Setelah Persia, Mesir dikuasai oleh Iskandar Zulkarnain (ke Alexander the Great??-entahlah-) dan para penggantinya dari Yunani dengan dinasti terakhir Ptolemeus. Salah satu keturunan dinasti Ptolemeus adalah ratu Cleopatra dan sejak tahun 27 SM Mesir menjadi wilayah romawi. Untuk lebih lanjut boleh baca artikel ini. 

p/s: manusia paleolitik pernah berkumpul di sg. Nil kerana berlaku kekeringan. Itu pada hujung atau pada paleolitik akhir (paleolitk: 50,000-10,000SM; bermula kira2 100,000-50,000SM). Pada awal 50,000SM telah muncul orang Neanderthal di Eropah, Afrika dan Asia. Dan orang Cro-Magnon telah muncul 20,000SM.

nak tahu lagi pasal tamadun2 lama dan bahasa2? boleh tgk dan baca dekat sukosenseitam
tapi aku tak rujuk sini untuk tulis pasal tamadun, bahasa dll. Dan aku rasa, pemilik blog tu adalah pengguna blogspot paling hebat, tak percaya? pergi kat dia pnyer "view my complete profile" then tgk brape byk blogspot dia ada!!

salah silap sila betulkan
walLahu a'lam

No comments: