Mar 12, 2010

kehidupan

bismilLahirRahmanirRahim..
puji2an bg Allah atas sgle nikmat dan kurniaan-Nya..
dah lame hati ni tergerak utk menulis tapi tak tahu mcm mane nk sampaikan
tapi kali ni aku cube rangkumkan smue skali (ingat nk tulis asing2) so kalau takder salingkait tu maaflah..
tulisan ini, spt biase, brdasarkan observation dan pengalamn baek pada diri sndiri maupun sekeliling

Islam gemilang kerana ade semangat jihad demi Allah dan rasul. Dan semangat jihad ini didorong oleh banyak faktor seperti syahid dan sebagainya. Namun semangat ini cube dilemahkan dan dihilangkan oleh golongan kuffar dek kerana mereka takut dgn kebangkitan Islam. Untuk melemhkan, mereka katekan ia sbg terorism dan banyak usaha utk menegatifkan pndgn trhadap umat Islam. Aku akui ade umat Islam yg konon mahu berjihad namun krne silap dlm memaknai jihad make jadi teroris. Namun, jihad yg sbenar tidaklah same dgn terorism dan tidaklah dilakukan secare membute-tuli. Islam adelah agama yg menekankan kasih syg dan perdamaian serte kesatuan atau jamaah, justru jke jln penyelesaian tnpe perang ade make pilihan utk tidak berperang adelah lbey baek. Dalam satu ceramah us Zahazan dalam membincangkan tokoh perang salib yaitu Solahuddin al-Ayubi, beliau menyatekan bahwe Rasulullah pernah bersabda bahwe jihad akan berterusan shge qiamat. Namun siape dan di mane tidaklah dirincikan dlm perbincangan itu. Namun pernah terdengar bhwe tanah yg dimaksudkan adelah baitulmaqdis.
 
Allah memerintahkan kte utk berjihad dgn seluruh harte, jiwe dan raga. Dari sini dpt dilihat bhwe jihad bukan hanye berperang melawan kuffar malah juge melibatkan melawan diri sendiri (nafsu) dan ramai ulama' yg memperkatekan mengenai jihad melawan nafsu seperti hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah dan ghausul a'zhom Abdul Qadir al-Jilani dlm kitab2 mereka. Selain itu, kte menggunakan segale kemampuan dan ape yg kte ade utk menguatkan dan memajukan umat Islam adelah juge satu jihad.

Namun persoalan timbul, bgmn akan ade smgt jihad jke umat Islam sendiri berpecah belah dan saling menjatuhkan satu same laen? Ini kerane, umat Islam tidak bergerak sendirian tetapi secara jamaah oleh kerana itulah ade da'wah dan ukhwah. Rasulullah adelah rahmat bagi seluruh alam dan diutus pada saat manusia hilang panduan dan jauh tersesat demi untuk membetulkan kembali aqidah dan akhlaq. Rasulullah akhirnye berjaye menyatukan manusia2 ini di bawah panji Islam, pdhal kte smue tahu bgmn sikap para sahabat sebelom masok Islam, bgmn sikap mrke, bgmn berbezanye ideologi mrke namun Rasulullah berjaye menyatukan mrke smue di bawah satu aqidah yg same dan sgle sifat tadi tidak dihilangkan sebaliknyer dialih dan diolah ke arah kebaikan-Islamisasi-. Namun umat Islam kini, walaupun same aqidah namun disebabkan hal2 kecil sanggup bertelagah sesama sendiri. Ingatlah, perbezaan pndgn utk dirai dan dimanfaatkan bukan sbg faktor perpecahan dll. Dan utk menghubungkan ini semua, perlu kepada mengambil sikap cbe memahami sblm mau diri difahami. Kite tidak tau ape yg terjadi namun sudah ingin menghukum, dan kte tidak tau hal itu namun sudah mau menyatekan kte benar dan org laen salah. Hal ini biase terlihat dlm bidang fiqh esp ibadah lahir spt solat dll.

Kesatuan ini bermula dari unit terkecil yaitu keluarga. Justru peranan ibubapa lah yg paling utama dlm mmbentuk perpaduan ummah-pndapat pribadi-. Ini kerane, parents bertindak sbg guru dan pendidik pertame anak2. Merekalah yg mencorakkan bakal2 muslim sejati. Sebuah keluarga muslim (baitulmuslim) haruslah menerapkan nilai2 Islam dan mempraktikkan baek trhadap diri sndiri maupun anak2. Dlm hal ini, parents (dan jugak da'ie) perlu bijak dlm menjalankan amanah Allah yaitu mendidik generasi Islam yg menjadikan al-Qur'an, sunnah dan nilai2 Islam sbg panduan dan jalan hidup. Peranan same dimaenkan oleh pndakwah. Namun pendekatan yg btol amatlah perlu krne skali trsilap make buruk akibatnye.

Namun spt dinyatekan lbey awal, kte tidak boleh menjadi pihak yg syok sendiri-rase sndiri btol- sebaliknye perlu tunduk pade kebenaran. Jgnlah kte menyombongkan diri trhadap kbnaran krne ego dll. Justru bg akulah, statement "org2 tua makan garam dulu" tidak salah namun tidak jugak betol di sgle sudut. So, bg yg lbey tua tidak semestinye sgale kate2nye itu benar dan perlu diikuti krne yg sbnar perlu diikut dan ditaati adelah Allah dan rasul.

Juge, sbg umat Islam, kte seharusnye mengetahui dan menguasai ilmu2 asas sbg muslim dan menjadi keperluan utk kte sentiase memandu hidup berteraskan al-Qur'an dan sunnah. Bacelah al-Qur'an, fahamilah maksudnyer dan amalkanlah isinyer. Pelajarilah sirah dan ambillah pengajaran daripadenyer dan amalkanlah yg termampu.

Akhir skali, dalam buku dasar2 Islam, abul A'la al-maududi menjelaskan dengan rinci apekah yg membezakan seorang muslim dan kafir dan bgmn seorg muslim boleh mnjadi spt kafir ble mane ia menolak utk melaksanakan perintah Allah dan tidak mau berhukum dgn hukum Allah. Juge dinyatekan bhwe 3 hal yg mmbawe kpd kesesatan yaitu nafsu, adat dan mengikut bangsa laen krne lihat kejayaan dan kemajuan mrke. Dalam ceramah us Azhar Idrus dlm membahaskan isi kitab asas fardhu ain, menjelaskan perbezaan munafiq, kafir dan fasiq. Bezanya adelah pade aqidah dan syariat. Tnpe aqidah yg benar make kte tergolong munafiq-i'tiqadi-, tnpe syariat yg benar kte tergolong fasiq dan tnpe keduenyer maka kte adelah kafir. Justru amatlah penting utk terus memperbaharui iman dan Islam agar sntiase trplihare. Aqidah yg benar menjadi asas muslim sejati. -cukup dl, ni pun dah panjang!!-
(SELESAI : JAM 11.45 WIB) (TEGURLAH JKE ADE SILAP KRNE "AD-DIN AN-NASIHAH"-agama adelah nasihat-)
-Wallahu a'lam-