May 16, 2010

godaan syaitan

BismilLahirRahmanirRahim..
sekadar mahu berkongsi

Syaitan adalah makhluk Allah yang telah berjanji kepada Allah azza wa jalla untuk menyesatkan manusia (15:39-40 dll). Iblis menggoda manusia dalam berbagai cara antaranya seperti yang terdapat dalam surah an-Nisa' ayat 118-120.
Banyak kisah2 'abid dan 'alim yang rosak kerana godaan iblis dan syaitan laknatulLah. Jika para 'abid dan 'alim pun boleh terjerumus dan tewas dengan godaan dan pujukan iblis maka apatah lagi kita!! Namun Allah dan rasul-Nya tidaklah zalim hingga tidak mengkhabarkan kepada kita bagaimana untuk menghadapi godaan iblis.

Allah dengan jelas menyebutkan dalam al-Qur'an bahwa iblis tidak akan berjaya menggoda hamba2-Nya yang terpilih dan mu'min(34:20-21). Dalam hadis dan al-Qur'an juga ada saranan agar membaca ta'wuz dan memohon perlindungan kepada Allah azza wa jalla dari godaan iblis. Juga ada doa2 tertentu dan bacaan tertentu bagi menguatkan benteng diri terhadap godaan iblis seperti doa ditetapkan iman, 3Qul, ayatul kursiyy dll.

Dalam buku "Apa ertinya saya menganut Islam" karya Fathi Yakan, dalam bahagian pertama, bab ke-6 yaitu bab "saya mestilah dapat menguasai diri", beliau menyebutkan ada 2 hal yang terlibat dalam pertarungan jiwa melawan godaan yaitu hati dan akal. Beliau memetik kata2 saidina 'Ali radhialLahu 'anhu (amin) yaitu "Allah mempunyai bejana di bumi yaitu hati. Hati yang paling Allah kasihi adalah hati yang paling lembut, paling bersih dan paling cekal. Paling cekal dalam beragama, paling bersih dalam keyakinannya dan paling lembut terhadap saudaranya". Bagi aku, kata2 saidina 'Ali radhiallahu 'anh ini cocok dengan firman Allah dalam surah an-Nisa' ayat 125 mengenai orang yang paling baik agamanya yaitu ikhlas berserah diri kepada Allah, melakukan kebaikan dan mengikuti agama Ibrahim yang lurus.
Dan jika dikaitkan dengan perkara pertama tadi, yaitu hanya orang yang benar2 beriman yang selamat maka hati mereka (orang yang benar2 beriman) itu adalah seperti yang disebutkan dalam surah al-A'raf ayat 2 yaitu hati yang gementar apabila dibacakan ayat2-Nya dan bertamabah keimanan mereka kerana ayat2-Nya.

p/s: to be continued