Jul 28, 2010

Baru Secebis

bismilLahirRahmanirRahim

Aku bukanlah orang yang tahu banyak benda tapi aku tahu satu hal, sebagai umat Islam kita mestilah berada dalam jamaah. Aku tidaklah bermasalah dalam memilih jamaah (ada sebab2nya). Namun seperti biasa, aku concern dengan kisah di sebaliknya, contoh sejarah penubuhan sesebuah jemaah atau gerakan Islam (Harakah Islamiah). Memang kita dituntut untuk taat dan menyertakan diri ke dalam sesebuah jamaah namun perpecahan yang terhasil dari perbezaan kecil pemikiran pimpinan amat menghampakan.

Setelah membaca beberapa kerat dari post2 dan link2 yang ada pada link2 di bawah ini
ia menambahkan kegusaran kalau2 akan tumbuh lebih banyak harakah Islam lain, tidak kiralah di Malaysia atau di mana sahaja. Aku tahu, semuanya mengharapkan pembentukan khilafah. Tapi, itulah, perbezaan kaedah dan beberapa hal furu' sahaja sudah cukup untuk memecahbelahkan sesebuah kesatuan mereka, seolah begitu rapuhnya perpaduan yang terbina. Sungguhpun aku lebih suka mengikuti kaedah "sertai jemaah yang pertama ditubuhkan yang menjadikan al-Qur'an dan Sunnah sebagai tunjang dan bermatlamat ke arah Daulah islamiyyah. Sekiranya pada jemaah ni terdapat kekurangan, maka kamu masuk dan betulkan kekurangan, tampunglah ia bukan dengan menubuhkan jemaah yang baru"-klik sini dan lihat komen no.14- namun aku tidak merasakan ia kaedah terbaik pada saat ini. Walau apapun terserahlah. Aku bukanlah hendak menabur fitnah namun ingin sekali aku nyatakan: 
BIAR APA PUN YANG KITA LAKUKAN DAN PILIH, BIARLAH ADA SEBAB MUSABBAB DAN SANDARANNYA PADA SUMBER2 TERPERCAYA DENGAN MELETAKKAN AL-QUR'AN DAN HADIS SEBAGAI SUMBER UTAMA..(moga aku tidaklah jadi orang yang hanya bercakap sebaliknya turut bergerak kalau tidak..!!)


Wa Allahu a'lam

antara dua dunia..

bismilLahirRahmanirRahim..
rajin2lah mendengar ya..
kalo takmo tumpu bebyk pn, fokus kat 40minit terakhir pn ok lerr,hehe..
fikir2kanlah, mereka convert setelah menemui kebenaran, kita?
jika dari segi aqidah sudah berbeza, jika beza manhaj mampu menyebabkan orang mengatakan, "kamu salah, kamu sesat" dan sebagainya, maka bagaimana orang2 bukan Islam akan melihat Islam sebagai satu agama yang menekankan perpaduan dan kesatuan?
Usaha perbaikan itu bagus dan baik namun janganlah perbaikan itu kelak hanya merosakkan Islam dari dalam Tanpa kita sedari benih2 kebencian terhadap Islam makin tumbuh
Sedangkan orang2 yang tidak mahukan Islam bangun kembali bersorak gembira    








p/s: aku rasa aku kene korek dan cari balik buku2 aqidah Islam dan cungkil balik perbezaan aliran pemikiran seperti mu'tazilah, syiah dll kemudian cari balik kunci pertembungan dan perbezaan. Bukan sebab apa, penceramah Singapura yg kini dok kat Johor peningkan aku, apa yg dia cakap (difahami aku) berbeza dengan buku2 aqidah yang aku pernah baca sebelum ini seperti aqidah Muslim dan faridatul faraidh!! paling dominan bout maturidi dan asy'ari. Nak tahu? silalah ke sini http://www.youtube.com/watch?v=BVOBas6LXAc&feature=related Aku fikir, adakah semua pegangan mu'tazilah, khawarij dll itu tiada langsung yang betul? Bukankah itu seolah menyatakan mereka sudah kafir,syirk dll. Bukan apa, apa yg aku baca dari faridatul faraidh fi 'ilmul aqaid, dalam buku itu menyatakan bagian mana mu'tazilah dll salah dan bagian mana mereka tidak salah.
p/s/s: aku tak ambil kisah pun dengan ceramah dia sebelum ini, tetapi yang ini sebab libatkan soal aqidah maka nak tak nak, kena ambil tahu

Wa Allahu a'lam , Ya ALLAH tunjukkanlah kami semua ke jalan yang benar walau begitu banyak fitnah yang datang menyerang Islam, amin