Aug 15, 2010

Lupekah kita?-edited-

 bismilLahirRahmanirRahim
aku letak sedikit tambahan yang dirasakan perlu
Terkedu sebentar bila terbaca ayat 94 surah al-Maidah
Ayat itu jelas dan terang mengungkapkan ujian Allah
Sesungguhnya ingatan Allah begitu terang bersuluh
Sesiapa yang masih langgar akan diazab dengan pedih!!

Maksud ayat,
"Wahai orang-orang yang beriman! Allah pasti akan menguji kamu dengan haiwan buruan yang dengan mudah kamu peroleh dengan tangan dan tombakmu agar Allah mengetahui siapa yang takut kepada-Nya meskipun dia tidak melihat-Nya. Barangsiapa melampaui batas setelah itu, maka dia akan mendapat azab yang pedih
[untuk tafsir ayat 94, sila klik source 1, dan source 2 (and the next one) serta source 3 (page 249-252) atau download jilid 7 dan ke m/s 63-65-ikut paging pdf-]

p/s: FYI, ayat 94 ini digandingkan dengan ayat 95 kerana konteks yang sama yaitu larangan2 ketika ihram. Lihat tafsir ayat 95 utk penjelasan mengenai haiwan2 darat yang dibenarkan dibunuh (source 3 pg 252-258 dan jilid 7 m/s 65-83)

Dalam surah yang sama (ayat 92) Allah perintahkan untuk taat kepada-Nya dan rasul-Nya serta berhati-hati terhadap pelanggaran hukum dan perintah Allah dan rasul-Nya, masyaAllah, sungguh jelas ingatan dan ujian Allah.

Moga dapatlah kita sama2 mengingatkan sesama kita dengan ancaman Allah bagi yang ingkar dan rahmat serta ampunan-Nya bagi yang taat agar dengan itu lahir khauf dan raja' sepertimana dalam ayat 98 surah yang sama
"Ketahuilah, bahwa Allah sangat keras seksaan-Nya dan bahwa Allah Maha Pengampun Maha Penyayang", dan ayat ini digandingkan dengan ayat seterusnya (ayat 99)
"Kewajiban Rasul tidak lain hanyalah menyampaikan, dan Allah mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan."
Dapat dilihat ancaman dan ampunan sekaligus dalam satu ayat. Ancaman melahirkan khauf manakala ampunan melahirkan raja'. Sungguh Allah azza wa jalla itu Maha Adil.

Wa Allahu a'lam