Nov 7, 2010

teori konspirasi

bismilLahirRahmanirRahim..

jalan2 di blog, tiba2 terjumpa benda ini.
Ia adalah pengakuan dari pembuat video mengenai kelemahannya terhadap teori konspirasi
Video mana? video yang pernah aku post dekat post hari tu, "jom sama2 fikir"

di sini aku sertakan link yang ada menceritakan sedikit sebanyak mengenai teori konspirasi and how do we react with all the theories
leokid
salafussholih 1
salafussholih 2
salafussholih 3

sila baca kalau anda dah tertengok video dalam "dunia akhir zaman" itu.
dan, maaf kerana sebarkan tanpa selidik lanjut

salah silap sila betulkan
walLahu a'lam

bahasa jiwa bangsa

 salam sejahtera
ni aku post lagi apa yang ada dalam draft.
oh, post "terfikir nak menulis" sebelum ini dah lama aku nak post tapi tak post. Post tu mostly related dengan apa yang aku baca baik dari blog langitIlahi, blog dr maza, blog abu saif, utusan online, harakah daily dll. Ada juga certain parts yang aku baru tambah tapi itu tak signifikan.
mengenai post ini pulak, lagi lama dalam draft, tapi sebab malas post so tak post. Tapi sebab aku tak suka word draft tu banyak sangat untuk hilangkan aku pun post jugaklah..post ini mostly related dengan kegilaan aku nak tahu pasal asal muassal manusia dan bahasa pertuturan mereka (tulisan2 macam hieroglif,paku etc2 aku tak berminat sangat nak tahu lanjut)

Kelompok rumpun bahasa Indo-Eropa: bahasa Sanskrit,bahasa Yunani, bahasa Parsi, bahasa Latin. Rumpun bahasa ini ada pelbagai bahasa dan merupakan rumpun bahasa kedua tertua selepas rumpun afroasia (eg: bahasa Aram)

Bahasa Sanskrit adalah antara bahasa terawal dituturkan. Bahasa Sanskrit Weda telah digunakan sejak 1700 SM hingga kira2 500SM yaitu pabila Bahasa Sanskrit klasik diperkenalkan. Bahasa Sanskrit Weda digunakan dalam penulisan kitab Rgweda, salah satu karya sastera Hindu yang berisi puisi.
Bahasa Sanskrit berasal dari India dan merupakan bahasa terpelajar, berada di samping Bahasa Prakerta yang merupakan bahasa orang awam (bahasa Prakerta kemudian berkembang jadi bahasa hindi, urdu, benggali dll). Bahasa ini merupakan lingua franca jauh sebelum bahasa Melayu dijadikan lingua franca. Setelah bahasa Melayu dijadikan lingua franca di kepulauan Melayu, barulah bahasa ini makin hilang dan tidak dipertuturkan masyarakat setempat. Namun tidak dinafikan, bahasa sanskrit merupakan bahasa penting dalam perkembangan agama Hindu, Buddhisme dan Jainisme.
Antara bahasa yang dikaitkan atau ada kaitan dengan bahasa Sanskret adalah bahasa Avesta (bahasa agama Zoroaster), bahasa Parsi, keluarga bahasa Dravida(eg: bahasa Tamil dan Kannada) dan bahasa Prakerta.

Bahasa Yunani Kuno,seperti bahasa Sanskrit, merupakan bahasa dari rumpun Indo-Eropa. Bahasa ini merupakan bahasa penting bagi penutur bahasa Inggeris sekarang kerana banyak words bahasa Inggeris sekarang diambil dari bahasa Yunani kuno. Selain itu bahasa Yunani kuno merupakan antara bahasa tertua, dan digunakan sejak abad 9 SM hingga abad 4 SM. Bahasa yunani kuno inilah yang telah menaikkan zaman yunani di saat gemilangnya, dipanggil zaman Hellenistik.
Di samping itu, bahasa Yunani direkodkan sejak 3500 tahun yang lampau (dan aku tak tahu, apa beza yunani dan yunani kuno)

Bahasa Parsi merupakan antara bahasa tertua dan lebih tua dari bahasa sanskret. Dipertuturkan dalam kerajaan Parsi, dan ada antara words-nya diambil dari bahasa aram (aramaic)

Bahasa Latin merupakan bahasa yang digunakan dalam zaman kekaisaran Romawi. Kekaisaran Romawi turut menggunakan bahasa Yunani kuno dan Yunani Koine (yunani hellenistik). Bahasa Latin berasal dari latium atau lazio sekarang.

p/s: draft2 lain maybe aku postkan kemudian pulak, masih ada empat draft lagi!!mungkin besok, aku post tiga3 sekaligus..!!(lagi satu tu, aku belum ada idea nak tambah or kurangkan apa, tapi yang ini dan tiga lagi tu, aku tak edit sangat, main post jerr..)

salah silap sila betulkan
walLahu a'lam

Terfikir nak menulis

bismilLahirRahmanirRahim
masih banyak draft yang belum dapat disempurnakan, insyaAllah akan aku post kemudian. Ini termasuk salah satu draft yang aku baru post.

nikah- aku gembira setiap kali dengat berita orang bertunang or kahwin sebab itu dapat menutup pintu fitnah baik bagi laki2 atau perempuan tersebut, memelihara mereka berdua, cuma tinggal mereka jaga diri dan bertaqwa kerana salah satu tujuan pernikahan adalah untuk saling membantu dalam menggapai cinta Allah. Namun, perlu ingat, nikah bukan hal mudah, so betulkan niat, setkan visi dan misi, then silalah menuju gerbang pernikahan jika merasakan diri sudah layak. InsyaAllah, Allah pelihara kedua mempelai. Tapi ingat, rumahtangga rasululLah lagikan teruji, inikan kita umatnya, maka siap sedialah hadapi ujian rumah tangga.

ujian- manusia diuji dengan berbagai cubaan dan dugaan termasuklah ujian berupa fitnah,mehnah dan umpatan atau celaan orang, yang bezakan kita adalah bagaimana kita hadapi setiap ujian itu. Ujian dapat dalam berbagai bentuk seperti kelaparan,kekayaan,ketakutan,kekuatan dll. Mudahnya, jika kita tidak bersyukur dan memanfaatkan kurniaan Allah dengan sebaiknya, dll yang merujuk kepada kita makin jauh dari-Nya setelah diuji maka itu tanda gagal ujian. Hadapilah ujian Allah dengan sabar (mohonlah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat), dan banyakkanlah muhasabah dan kembali kepada yang Maha Kuasa. Sebab, kita hanyalah hamba yang lemah, segala usaha tak jalan melainkan dengan izin Allah, maka perlu dan sangat perlu untuk banyakkan doa dan dekatkan diri kepada-Nya. Agar dengan itu, dada lebih lapang dan ditunjuki Allah jalan keluar, insyaAllah

fitnah dan umpat- siapa kita untuk rendahkan orang lain? tapi juga siapa kita untuk tutup mulut orang dari bercakap? Allah ciptakan kita semua dari saripati yang hina (mani), jadikan berpuak agar dapat saling mengenal dan berkasih sayang, bukan saling bergaduh. Bergaduh tak masalah jika demi menegakkan yang haq dan menumbangkan yang bathil, tapi untuk itu pun masih ada kaedah2nya. Plus, di sisi Allah, yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa, dan orang bertaqwa takkan sewenangnya bertindak tanpa memikirkan pandangan Allah, adakah halal, haram, makruh, harus, wajib, sunat, afdhal, redha, murka dll.

silaturrahim- kita digalakkan menyambung silaturrahim. justeru, jika kahwin sekalipun, silaturrahim antara keluarga perlu terjaga, bukan hanya hubungan pasangan baru yang terjaga. Atas dasar itu, pernah Ma aku minta kami anak2 cari pasangan yang tak jauh rumahnya dari rumah kami (read: terjangkau oleh ma aku) agar mudah untuk dia melawat dan berziarah jika berkelapangan. Sebagai anak, aku pandang itu baik walau mungkin akan ada yang cakap tak terbuka etc2, tapi aku perlu fikir, Ma aku dah usia hampir lanjut, keupayaan dan kemampuannya tidak seperti dulu, so demi meraikan beliau dan adik-beradik lain, aku rasa hal sebegini tak perlu dijadikan alasan untuk attack berkenaan semangat kenegerian etc2.

Akhir sekali, perubahan, ini perlukan mujahadah, dan sering muhasabah. Moga dimudahkan jalan oleh Allah. Sungguh, Allah bukakan jalan bagi hamba2Nya yang ikhlas mendekati-Nya, namun perlu ingat, Allah telah ingatkan agar tidak mengaku beriman selagi mana belum diuji dan sebelum kita berjaya melepasi ujian itu. Ujian itu dapat dalam berbagai bentuk (refer atas). Para sahabat, tabi'in, tabi' tabi'in, ulama2 dan solehin semua pernah diuji, maka kita juga diuji. Contohilah mereka2 dalam menghadapi ujian Allah.

p/s: sudah sifat manusia sukakan kasih sayang dan perhatian, cuma jaga2lah, janganlah tenggelam dan terlena kerana perhatian dan cinta utama yang perlu didapatkan adalah redha dan cinta Allah. Janganlah mengharap cinta manusia jika hanya menjauhkan dari cinta kepada-Nya, tapi jika cinta itu dapat menghampirkan diri kepada Allah, maka teruskanlah (nurani manusia tidak pernah menipu, keegoan dan nafsulah yang mengelabuinya)
p/s/s: jika boleh, elakkanlah prasangka kerana sebagian besar prasangka itu salah dan membawa lebih banyak kemudaratan. Tapi jika berprasangka untuk berjaga-jaga dari kemudaratan, itu lain kerana kaedah usul fiqh antara lain membentangkan*:
-tidak ada bahaya dan tidak boleh membahayakan ;
-matlamat tidak menghalalkan cara ;
-bila bertemu dua yang haram maka tidak boleh ambil jalan tengah antara keduanya ;
-menolak kerosakan harus didahulukan dari mengambil manfaat ;
-kerosakan yang kecil diampuni untuk memperoleh kemaslahatan yang lebih besar ;
-kerosakan yang bersifat sementara diampuni demi kemaslahatan yang bersifat berkesinambungan ; -bahaya yang lebih ringan boleh dilakukan untuk menolak bahaya yang lebih besar ;
-bahaya khusus boleh dilakukan untuk menolak bahaya umum

*sumber: ceramah2, buku fiqh prioritas/awlawiyyat dalam bab hubungannya dengan fiqh pertimbangan/muwazzanah (fiqh awlawiyyat terbitan Robbani press)

salah silap sila betulkan
WalLahu a'lam