Jun 21, 2011

belajar dari ujian

bismilLahirRahmanirRahim

ilmu, yakin, ikhlas, jujur, cinta, tunduk, terima dan kufur terhadap tuhan selain Allah.
Tahukah kita 8 kriteria di atas merujuk kepada apa?

dalam menuntut ilmu, belajar dan kerja, hal di atas perlu kita ketahui dan aplikasikan juga ikut kesesuaian
aku menghabiskan beberapa minit untuk membaca beberapa artikel iLuvIslam, dan aku merasakan dua ni adalah amat baik untuk dibaca, moga bermanfaat =)

examinitis - Mungkin kerana sudah terbiasa dengan ujian, kita tidak terasa namun sebenarnya gejala ini meliputi sebagian besar manusia, baik yang merasakan diri bersedia atau tidak. Apakah sindrom examinitis ini agaknya? Dan apa yang boleh dilakukan untuk counter balik? Ingatlah, Allah Maha Mengetahui kemampuan hamba2Nya dan Dia Maha Adil (rasanya penulis tu adalah seorang malaysia yang pernah/sedang belajar di indonesia sebab dia menggunakan PeDe, huhu)

adab - mungkin ghairah belajar melupakan kita kepada adab2 thalabal ilm. Antara yang penting pelihara niat, adab dengan guru, adab dengan ilmu, mencatat, tawadhu' dan tadharu', jaga rohani dan jasmani serta pancaindera. Moga bermanfaat

source: tips belajar dari iluvislam

moga kita selepas ini dapat mengaplikasikan apa yang kita pelajari
teringat satu doa menarik oleh seorang ulama, dikala orang lain memohon direzkikan kefahaman, kepandaian dll, dia memohon kepada sang Pencipta yang Maha Kuasa agar direzkikan kekuatan untuk beramal dan berbakti, dan dimudahkan jalan untuk itu =) moga kita dimudahkan jalan, insyaAllah =)

p/s: 8 kriteria di atas tadi adalah syarat syahadah. Boleh baca lanjut di wanita muslim

please correct me if i'm wrong =)
walLahu a'lam

written last week (-_-?