Sep 14, 2011

baru

bismilLahirRahmanirRahim

AlhamdulilLah, selamat tiba di kota Jakarta beberapa hari lalu
Dan sekarang, sudah ada permulaan baru yaitu permulaan tahun baru pengajian (third year). Dan untuk kali ini aku kena kuatkan fokus. Sebelum ini fokus mudah lari disebabkan persoalan2 yang timbul di benak fikiran. Persoalan2 itu membuatkan aku tak mampu nak fokus kepada apa yang aku perlu fokus. Setiap datang idea, buah fikiran atau persoalan di benak fikiran, aku tak boleh tahan untuk kongsikan atau cari jawapan. Akhirnya, fokus terganggu dek banyaknya persoalan tak terjawab. Mungkin aku perlu ubah pendekatan tapi apa pendekatan yang nak digunakan? Time management aku masih lagi teruk, terutama bila melibatkan soal fokus itu.

Namun kali ini tak ada pilihan melainkan cuba fokus dan lupakan yang kurang penting. Perlu seupaya mungkin elakkan mencari sesuatu yang boleh timbulkan persoalan2 pelbagai hingga tak mampu nak buat benda lain selain mencari jawapan kepada persoalan tersebut. Mungkin salah satunya, kurangkan search internet dan baca isu2 panas semasa kerana ia akan membawa aku untuk terus membaca dan cari jawapan isu2 tersebut dengan membaca artikel2 insan2 hebat dalam bidang masing2. Instead of search internet, aku rasa lebih elok aku fokuskan kepada membaca buku tanpa memfokuskan kepada persoalan khusus dan tertentu, dan mendengar dengan tujuan kembangkan minda tanpa disekat oleh perasaan mahu mendapatkan jawapan semata. Tapi banyak sangat buku dan ceramah yang nak dihabiskan sebenarnya!! Hmm, lets see what happen.

Ok, tumpukan kepada belajar medic. Sekarang blok cardiovascular 2, belajar mengenai kelainan2 berkaitan jantung seperti VSD, ASD, aneurisma dan lain2. Namun, masih lagi farmako menjadi kelemahan utama (kelas farmako yang aku bukan setakat tak mampu fokus, bahkan tak mampu absorb apa yang cuba lecturer sampaikan). Once dah hilang fokus, maka amatlah susah untuk faham. Tapi still, ubat2 antihipertensi itu perlu dihadamkan. Ok, ikon sekarang adalah dr. Danial dan Prof Muhaya. Just wanna be like them. Masih memikirkan ruang, peluang akan cita2 untuk sambung pengajian dalam bidang hadis dan tafsir setelah tamat pengajian sebelum, kalau boleh, sambung semula pengajian perubatan dalam bidang psikologi ataupun psikiatri dan juga analisis (sains masyarakat). Moga segala harapan tercapai. Tapi still aku dari dulu sampai sekarang inginkan, fluent in Arabic!! moga dapat peluang belajar dan fluent =) doa, doa dan doa, moga dibukakan jalan dan dipermudakan urusan dan usaha =)