Apr 29, 2012

Professionalisme

bismilLahirRahmanirRahim

Bila berbicara soal profesion dan kepemimpinan, bagi aku ada beberapa ayat al-Qur'an yang penting yang dapat kita jadikan renungan, yaitu 2:247; 3:159-161; 12:55;28:26

Aku merujuk penjelasan dari tafsir Ibn Kathir (versi ebook dan qtafsir) dan mana2 kuliah yang ada menyentuh berkaitan ayat2 tersebut

Apa perkara penting dari ayat2 tersebut:
1) Kuat fizik
2) Musyawarah
3) 'Azam
4) Tawakkal
5) Jujur
6) Lemah lembut
7) Pemaaf
8) Doakan mereka
9) Yakin dengan pertolongan Allah
10) Imani hari akhirat (tanggungjawab dan amanah akan dipersoalkan kelak)
11) Memelihara amanah (hafiz)
12) Berilmu (pakar dalam bidang atau pengkhususan tersebut)
13) Kuat (mampu menjalankan amanah dengan bertanggungjawab dan mempunyai keilmuan dalam bidang itu)
14) Amanah dalam melaksanakan tugasan (tidak curi tulang dll)

Berdasarkan rujukan2 itu, maka dapatlah disimpulkan beberapa perkara:
1) Sebaik-baik orang yang dipilih adalah yang pakar
2) Amanah adalah ciri wajib ada bagi seseorang yang dikurniakan apa2 jawatan sekalipun
3) Berdasarkan konsep qawiyy dan amin ini, maka dapatlah disimpulkan bahwa Saidina Usman tidaklah mengamalkan kronisme
4) Setiap ada keputusan besar yang ingin diputuskan, maka dianjurkan bermusyawarah dengan ahli ra'yi yakni orang yang terpercaya dan berpengetahuan. RasululLah pernah bersabda mengenai Abu Bakar dan Umar, "Aku tidak akan berbeza dengan kalian bila kalian bersama dalam musyawarah". Bukanlah bererti Nabi bias atau berat sebelah atau bagaimana, namun Nabi yakin akan kemampuan nalar dua orang sahabatnya itu. Selain itu Umar dan Abu Bakar dikenal wazir Nabi dan pimpinan ummat
5) Makna kata azam dalam 3:159 membawa erti meminta pendapat dari ahli ra'yi dan mengikuti pendapat mereka. Kenapa? Bukanlah menidakkan kemampuan orang lain, namun jika mereka yang lebih tahu dalam isu tersebut, maka merekalah sumber rujukan. Dari sini dapat kita lihat betapa besarnya peranan umat Islam yang pakar dalam sesuatu bidang untuk dikedepankan keilmuannya.
6) Qawiyy sebagaimana dijelaskan oleh mufassirin dan ditegaskan lagi oleh ustaz Zaharuddin melalui ceramah beliau, bukanlah orang yang kuat fiziknya sahaja, sebaliknya orang yang berkemampuan memikul amanah yang diberi. Hal ini selari dengan kisah Abu Zar al-Ghifari radhialLahu 'anhu yang ditolak permintaan jawatannya oleh baginda Nabi. Dan atas nasihat Nabi, beliau menolak sebarang tawaran jawatan setelah kewafatan Nabi sallalLahu 'alaihi wa sallam. Namun meminta jawatan tidaklah salah jika kita mampu berdasarkan kisah Yusuf 'alaihissalam dalam QS 12:55 yang meminta jawatan. Bukanlah ini bererti menyelisihi hadis Nabi agar tidak meminta jawatan namun perlu dilihat konteksnya. Bahkan Nabi Allah Sulaiman 'alaihissalam meminta kerajaan yang tidak dianugerahkan kepada siapa pun selainnya baik sebelum, atau setelahnya lalu Allah memperkenankan permintaannya dan memberikan kekuasaan yang luas kepada Sulaiman 'alaihissalam meliputi ifrit dan syaitan.
7)

p/s: menarik profesional unggul menurut al-Qur'an